Erikshjälpen Second Hand delar ut pris till Naturskyddsföreningen, för framgångsrika satsningar på Kläd- och Prylbytardag. FOTO: Monica Olsson/Naturskyddsföreningen

VIP-shopping och bubblig dryck – när Naturskyddsföreningen tar emot Erikshjälpen Second Hands pris

I år tilldelar Erikshjälpen Second Hand sitt pris Sveriges Second Hand Profil till Naturskyddsföreningen, för dess framgångsrika satsningar på Klädbytardagen och Prylbytardagen. Priset tas emot i den nyöppnade citybutiken i Göteborg, torsdagen den 9 december.

Klart en vinnare ska firas! Och i år firar Erikshjälpen Second Hand Naturskyddsföreningen med ett event för att uppmärksamma deras insatser för miljön och klimatet. Under kvällen kommer det serveras vegansk mingelmat från Julie's Café, bubblig dryck från Quna kombucha och såklart blir det även VIP-shopping i den helt nya second hand-butiken mitt i Göteborgs city.  Dj Arvid Bloom kommer att stå för musiken och han bjuder på influenser från olika delar av världen. Även utställare och samarbetspartners kommer finnas på plats, bland andra Stadskupan.

På plats kommer det också finnas information om det projekt inom Erikshjälpen som Naturskyddsföreningen valt att rikta sina prispengar till: flyttbara skolor som säkrar utbildning för barn som växer upp i ett av världens mest klimatsårbara områden, Jamuna-deltat i Bangladesh

I en tid när det är livsviktigt för samhället att ställa om behövs alla goda krafter som underlättar för människor att leva mer hållbart. I syfte att hylla och uppmuntra människor och organisationer som är förebilder och gör goda avtryck när det gäller att främja second hand och återbruk, delar Erikshjälpen Second Hand som Sveriges ledande ideella second hand-aktör årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil.

– Vi är väldigt glada över utmärkelsen och det värmer lite extra eftersom både våra lokalföreningar och vårt rikskansli jobbat länge med de här frågorna. Det är en fin signal till våra medlemmar som genom åren lagt mycket kraft på att organisera Klädbytardagar, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén.

Det är Erikshjälpen Second Hands verkställande chef Anette Alm Gustafsson som kommer lämna över priset. Och så här säger hon om årets pristagare:

– Naturskyddsföreningen är en stark kraft och gör ett fint arbete på många olika nivåer i samhället. Det känns roligt att få ge priset Sveriges Second Hand Profil 2021 till en sådan värdig pristagare. Den 9 december kommer Karin Lexén ta emot priset Sveriges Second Hand Profil 2021 vid eventet i Erikshjälpen Second Hands nya citybutik på Rosenlundsgatan 8 i Göteborg. Eventet pågår mellan 18:00-20:00 och media är såklart inbjudna att vara med.

Om priset

Erikshjälpen Second Hand delar årligen ut utmärkelsen Sveriges Second Hand Profil till någon som genom sitt engagemang bidrar till ett ökat intresse för second hand och dess möjligheter. Det kan handla om nytänkande idéer, kreativa lösningar eller smart miljöarbete genom återbruk. Elsa Billgren, Johanna Leymann, Scandinavian Retro och Henning Gillberg är några tidigare pristagare.

Och prispengarna går till

Årets prissumma på 25 000 kronor väljer Naturskyddsföreningen att ge till flyttbara skolor som säkrar utbildning. I ett av världens mest klimatsårbara områden – Jamunadeltat i Bangladesh – får barn och ungdomar tillgång till utbildning genom flyttbara skolor. När en översvämning hotar en ö och familjerna tvingas flytta till en ny ö så kan skolan snabbt monteras ner, lastas på en båt och flytta med familjerna.