Svenskar mer benägna att låna pengar under sommaren

Svenskarnas semester under sommaren kan ibland beskrivas som en helig period och där både barn och vuxna är fulla av förväntningar, hopp och glädje. Det är också ideal många är villiga att kämpa för och det är en tid man snarare ska njuta än att bara få njuta.

en mindre studie med tillfrågade svenskar visar det sig att man är mer villig att låna pengar under sommaren om behovet finns. Nästan 20% av de tillfrågade kände sig mer benägna att låna pengar med t.ex. smslån under sommaren.

Smslån och andra mikrolån är ett bra sätt att skjuta betalningen framåt även om det skulle kosta en några hundralappar att göra så. För någon med en bra fast lön med där oförutsägbara utgifter uppstått precis inför sommaren kan det ligga nära till hands att vända sig till dessa typer av lån för att de förväntningar man har av sommaren ska verkställas.

Ännu fler svenskar var mer benägna att låna pengar till en utlandsresa om det svenska sommarvädret var dåligt. Här var det endast ungefär hälften som direkt sa nej till den möjligheten.

Läsa hela rapporten i sin helhet här.

Studien utfördes av företaget FeWorks Ltd åt webbplatsen bästasnabblån.nu.

• Privatekonomi

• snabblån
  • smslån
  • lån
  • semester
  • feworks

FeWorks Ltd är en mediabyrå med säte i Lund.