ByggPartner i Dalarna Holding (publ) AB förvärvar Flodén Byggnads AB

ByggPartner i Dalarna Holding (publ) AB förvärvar Flodén Byggnads AB

Idag har avtal träffats mellan ByggPartner i Dalarna Holding (publ) AB (ByggPartner) och ägarna i Flodén Byggnads AB (Flodéns) där ByggPartner förvärvar 100% av aktierna i Flodéns. Ernst Rosén säljer sitt innehav i Flodéns om 77%, resterande 23% säljs av de medarbetare i bolaget som är aktieägare. Affären är förbehållen ett godkännande av styrelsen i ByggPartner och planerat tillträde är 1 juli.

Ernst Rosén blir genom försäljningen samtidigt en av de större ägarna i ByggPartner och kommer även fortsättningsvis att samarbeta med Flodéns.

”Flodéns har i över 30 år varit en del av Ernst Rosén, där alla medarbetare liksom alla delägare varit avgörande byggstenar i den framgång vi uppnått tillsammans. När vi nu går en ny framtid till mötes, gör vi det med tilltro på nya framgångar tillsammans i ByggPartner. De är helt rätt ägare för Flodéns, där deras starka kultur genomsyrar hela bolaget. Vi är stolta över att lämna över stafettpinnen och samtidigt vara med och påverka framtiden tillsammans med Byggpartner, där Flodéns fortsatt blir en viktig samarbetspartner för Ernst Rosén”, säger Per Rosén, styrelseledamot i Flodén Byggnads AB och delägare i Ernst Rosén AB.

ByggPartner i Dalarna AB är, precis som Flodéns, ett byggföretag med stark regional förankring som har skapat god tillväxt och lönsamhet under många år. Med basen i Dalarna och verksamhet i Mellansverige har ByggPartner en värdegrund och kultur liknande Flodéns; starkt kundorienterade inom samhällsfastigheter och bostäder samt med stort fokus på utveckling av människor, digitalisering och bolaget.

ByggPartner etablerar sig i och med förvärvet av Flodéns i Göteborgsregionen. ByggPartners avsikt är att behålla ett stort mått av självständighet i bolagen och därigenom dra nytta av det lilla företagets fördelar, samtidigt som man kan fördjupa samarbetet inom ett antal utvecklingsområden och uppnå skalfördelar.

VD för ByggPartner är Sture Nilsson. ”Vi är glada att Ernst Rosén AB, som varit huvudägare i Flodéns i mer än tre decennier, vill vara med på vår fortsatta tillväxtresa som en väsentlig ägare och samarbetspart. Vi ser goda möjligheter för fortsatt tillväxt för Flodéns i Göteborgsregionen”, säger Sture Nilsson.

ByggPartner är noterat på Nasdaq First North i Stockholm sedan 2016 och ägandet av bolagets aktier är spritt. Huvudägare och tillika grundare är styrelseledamoten Bo Olsson, som via bolaget Surditet äger 25,9% av aktierna i Byggpartner.

Den 5 april tillkännagav ByggPartner att avtal tecknats om förvärv av Åhlin & Ekeroth, som är en ledande lokal byggentreprenör i Östergötland. Förvärvet av både Flodéns och Åhlin & Ekeroth gör att ByggPartner blir en betydligt större koncern. Omsättningen ökar från ca 2,3 miljarder SEK till ca 4,5 miljarder SEK (räknat på 2021 års siffror) och antalet anställda till närmare 1 100 st. Det gör att ByggPartner-koncernen, inklusive Flodéns och Åhlin & Ekeroth, blir ett av Sveriges tio största byggbolag avseende antal anställda.

I samband med samgåendet mellan ByggPartner och Flodéns så har det överenskommits om att Johan Eriksson lämnar sin roll som VD för Flodéns för att arbeta med annat än byggentreprenader. Peter Gustafsson som idag är Arbetschef inom bolaget blir ny VD.

Ernst Rosén
Per Rosén, styrelseledamot i Flodén Byggnads AB