Konstnären Jonathan ”Ollio” Josefsson verk Tegelverket, fotograferat av Jonatan Samsonowitz.

Ernst Rosén ansluter sig till Handslaget

Ernst Rosén blir den 48:e fastighetsägaren att ansluta sig till Handslaget, Business Region Göteborgs initiativ för att nå en cirkulär byggbransch i Göteborgsregionen. Målet är att etablera och utveckla återbruksmarknaden i Göteborg och satsningen är ett led i vårt hållbarhetsarbete.

Fastighets- och byggsektorn står för cirka en femtedel av Sveriges klimatpåverkan och cirka en tredjedel av det totala avfallet i Sverige. Samtidigt återvinns en försvinnande liten del av det bygg- och inredningsmaterial som rivs eller byts ut. Göteborgs Stad har målet att minska CO2-utsläppen från bygg- och anläggningsprojekt i stadens regi med 90% till 2030.

Återbruk blir förstahandsvalet
Göteborgs Stad och en stor del av regionens offentliga och privata fastighetsägare har därför tecknat en avsiktsförklaring om cirkulärt byggande. Den ska lägga grund för att i snabb takt och stor skala etablera en utvecklad marknad för återbruk i Göteborg. Arbetet drivs och koordineras av Business Region Göteborg genom Gothenburg Climate Partnership.

Avsiktsförklaringen rymmer en lång rad löften som ska vara genomförda 2024, bland annat kring att dela erfarenheter och goda exempel, utveckla kompetens, ställa krav och sätta egna mål för återbruk. Siktet är inställt på att etablera en väl utvecklad återbruksmarknad till 2025, med fler mellanlager för återbruksmaterial, nya aktörer och långt fler produkter och tjänster för cirkulär byggnation än vad som finns idag.

I samband med signeringen fick VD Linda Pettersson ta emot en tegelsten ur konstnären Ollios verk Tegelverket.

"Återbruk är en viktig fråga i vårt hållbarhetsarbete och där vi ser att vi kan göra skillnad. För att lyckas behöver vi samverka med fler aktörer i vår bransch. Genom avsiktsförklaringen ser vi fram emot att utbyta erfarenheter med branschkollegor och inspireras till att bli ännu bättre på cirkulärt byggande", säger Linda Pettersson, VD Ernst Rosén AB.