Therese Bergström, skolkurator Nordhemsskolan, Christina Hammenfors, skolsköterska Nordhemsskolan och Jenny Hallberg, HR-chef Ernst Rosén.

Ernst Rosén inleder samarbete med RedLocker för att främja jämställdhet och inkludering

Vi är stolta över vårt nya samarbete med RedLocker som innebär att alla våra medarbetare och elever på skolor i våra kvarter får gratis mensskydd.

För oss på Ernst Rosén är det viktigt att vi är med och bidrar till en bättre vardag för nästa generation. Om vi kan stötta barn och ungdomar oavsett förutsättningar stärker det vårt mål att vara en god förebild och bidra till ett socialt hållbart samhälle.

”Samarbetet med RedLocker går helt i linje med våra värderingar och mål - att vi vill vara en ansvarsfull aktör och engagerad arbetsgivare där jämställda förutsättningar är en självklarhet, säger Jenny Hallberg, HR-chef på Ernst Rosén, och fortsätter: "Att erbjuda gratis mensskydd till vår personal och besökare känns därför som ett viktigt steg i vår strävan mot att skapa en inkluderande och attraktiv arbetsmiljö. Det känns extra kul att även kunna stötta högstadieelever i kvarteren där de flesta av våra hyresgäster bor.”

I samarbetet med RedLocker erbjuder Ernst Rosén gratis mensskydd för alla medarbetare. Vi är också delaktiga i projektet Jämställd Ungdom 2024, där målet är att tillsammans göra mensskydd gratis i alla Sveriges skolverksamheter och idrottsföreningar. Vi bidrar med automater och fria mensskydd till Lundenskolan och Nordhemsskolan, två högstadieskolor där många av våra hyresgäster går.

Kim Lindberg går i åttonde klass på Nordhemsskolan och säger: Äntligen! Man har ingen kontroll över när mensen kommer och det skapar trygghet när vi vet att automaten finns här. Det borde vara en självklarhet för alla tjejer, det ska inte vara en fråga om pengar”.

”Flickor i alla åldrar upplever att detta är positivt, speciellt om man har en tung ekonomisk situation. Även pojkarna är nyfikna på denna apparat, vilket hjälper till att avdramatisera tabun kring kvinnors menstruation som pågår i nästan 40 år och är helt naturligt.” säger Christina Hammenfors, skolsköterska på Nordhemsskolan.

Therese Bergström, skolkurator på Nordhemsskolan, tillägger: ”Eleverna uttrycker att det inte är en dag för sent!"

RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag (Ung Företagsamhet) av Clara Lidman och Liza Eriksson. Idag är de ett snabbväxande företag vars röda automater för mensskydd har implementerats i tusentals verksamheter runt om i hela Europa. Fria mensskydd var något de själva önskade fanns när de gick i skolan. Red Locker bidrar till FN'n hållbarhetsmål kopplade till hälsa, välbefinnande och jämställdhet. Genom att normalisera mens och minska tabun vill de bidra till morgondagens jämställda samhälle. https://redlocker.se/