Ernströmgruppen förvärvar Cromocol

Ernströmgruppen förvärvar Cromocol Scandinavia AB.

”Med Cromocol får vi ett spännande bolag med stor potential, inte minst inom växtodling, som vi tror kommer att vara en viktig del i den nödvändiga omställningen till ett mer hållbart jordbruk. Vi letar alltid efter välskötta bolag med drivna entreprenörer som vill vara kvar i verksamheten och utveckla den vidare och därför passar Cromocol perfekt in i Ernströmgruppen.” säger Magnus Terrvik, Head of Business Area New Platforms för Ernströmgruppen.

Cromocol, med huvudkontor i Borås i Sverige, är ett företag som fokuserar på instrument och utrustning för testning av material och komponenter samt helhetslösningar för klimatrum. Produkterna Cromocol marknadsför, kommer från världsledande tillverkare, kända för sin kvalitet och tekniska innovationer. Cromocols kunder finns främst på den skandinaviska marknaden, men också i grannländerna. År 2020 uppgick intäkterna till 32 miljoner kronor, med god lönsamhet.

”I Ernströmgruppen fann vi en stabil och långsiktig ägare som delar våra grundvärderingar inom företagande, hållbarhet och miljö. Vi ser fram emot att tillsammans med Ernströmgruppen, dess samlade erfarenhet och kompetens att utveckla Cromocol till nästa nivå samt realisera de möjligheter som ligger i vår pipeline” säger Andreas Hagberg, en av entreprenörerna bakom Cromocol Scandinavia AB.

Några av Cromocols leverantörskontrakt har pågått i över 50 år. Företaget värdesätter långsiktiga relationer, både med sina kunder och leverantörer. Deras personal har omfattande teknisk kompetens och många års erfarenhet av materialtestning.

Om Ernströmgruppen

Ernströmgruppen är ett Göteborgsbaserat industrikonglomerat som förvärvar och utvecklar välskötta företag inom framtidsnischer. Bolaget verkar för att skapa värde och vara en positiv kraft inom miljö, hållbarhet och digitalisering - över generationer. Ernströmgruppens affärsmodell, ”Samlad Entreprenörskraft”, bygger på fyra generationers nationella och internationella erfarenheter av att kombinera det bästa från småföretagandet; entreprenörsanda, engagemang, och effektiva beslutsvägar, med det bästa från storföretagandet, såsom finansiell stabilitet, struktur och erfarenhetsutbyte. Bolagets verksamheter spänner över allt från marinsäkerhetsutrustning, teknikhandel, till leverans av komponenter och tjänster för energieffektivisering av industrier och fastigheter. Ernströmgruppen består idag av mer än 30 företag med en total omsättning runt 2,5 miljarder SEK och har över 1000 anställda i Norden och Baltikum.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Terrvik

Head of Business Area New Platforms, Ernströmgruppen