Pressmeddelande -

Ernströmgruppen förvärvar Polyform AS och bygger ett marint internationellt kluster

Industrikonglomeratet Ernströmgruppen förvärvar 91% av aktierna i norska Polyform AS, tillverkare av avancerade fendrar och bojsystem. Förvärvet blir, tillsammans med det tidigare förvärvade nischföretaget CM Hammar AB, en del av Ernströmgruppens marina kluster med internationella systemprodukter.

Bolaget kommer ingå som en egen enhet i det decentraliserade företagsnätverket som idag består av 18 företag.

Polyform AS utvecklar, tillverkar och säljer genom distributörer över hela världen. Bolaget omsätter ca 110 MNOK och har ca 70 medarbetare vid huvudproduktion och utvecklingsavdelningen i Ålesund, Norge.

”Polyform AS är ett mycket intressant nischbolag i en framtidsbransch; smarta boy och fendersystem för fiskodling, fiske, offshore och fritidsmarknaden.

Ernströmgruppen är en långsiktig industriell ägare och vi söker hela tiden företag vars ägare vill se sina skapelser leva vidare i annans ägo. Framgångsreceptet i affärsmodellen är att låta bolagen verka under kompetenta ledningar som med stor frihet och närhet till sina kunder har förmågan att snabbt anpassa sig till kundens olika behov.

Det är vår ambition att vi tillsammans med personalen och den kvarvarande ägaren och VDn, Vidar Aasestrand, i Polyformfortsätta vidareutveckla den nisch de varit så framgångsrika i. Vi ser också detta förvärv som en plattform för att söka förvärvsobjekt även utanför Norden”, säger Ernströmgruppens VD Pontus Cornelius.

At Ernstrømgruppen nå er ny eier av Polyform føles godt og gir stor tro på videre vekst og utviklig av bedriften i henhold til våre strategier og planer. Med sin langsiktige eierstrategi og Ernstrømsgruppens forretningsmodell er vi glad for å bli en del av Ernstrømfamilien. Jeg ser frem til å jobbe i en virksomhet der viktigste oppkjøpskriterie er å kjøpe REJÄLA BOLAG FRON REJÄLA MÄNNISKOR, säger Polyforms VD Vidar Aasestrand.

Övertaget sker per den 8 februari, 2017.

För mer information kontakta:

Pontus Cornelius                                                                 Vidar Aasestrand

VD Ernströmgruppen                                                            VD Polyform AS

Tel: +46-733-588388                                                             Direct: +47 70 17 25 55

www.ernstromgruppen.com                                                  www.polyform.no

• polyform
  • cmhammar

Ernströmgruppen AB är ett snart 100-årigt, privat industrikonglomerat som utvecklar och förvärvar välskötta företag inom utvalda framtidsnischer. Affärsmodellen bygger på att kombinera det bästa hos småföretagandet med det stora företagets styrkor såsom stabilitet, struktur och erfarenhetsutbyte. I företagsgruppen ingår 18 nischbolag såsom Armatec, Armaturjonsson, Erab, Mec-Con, Kruge Piping System, CM Hammar, SGP Varmeteknikk, REC Indovent m.fl.. Således, Ernströmgruppens verksamheter spänner allt från produktion av marinsäkerhetsutrustning, teknikhandel till energieffektivisering av industrier och fastigheter. Företagsnätverket, som 2016 för fjärde året i rad nådde all-time-high resultat, omsätter ca 1,5 miljarder kronor och har över 500 anställda i Norden och Baltikum.

Jonas Kewenter

Presskontakt Ansvarig för Elektroklustret, Ernströmgruppen +46-706 47 05 02