Ernströmgruppen gör ytterligare förvärv inom elektro

Ernströmgruppen gör sitt andra förvärv för året och det fjärde inom området elektroteknik.

Trans El Matic AB (TEM) är en svensk systemleverantör inom elkraft och automationsteknik med lösningar för fastighetsautomation, elcentraler för styrning av belysning och värme, samt ställverk för små och stora industriapplikationer. Bolaget har en stark position på marknaden och bygger innovativa och effektiva lösningar från sina lokaler i Jönköping. Tillsammans med dotterbolaget Nässjö Elkonstruktion AB (Nelkab) omsätter bolaget ca 65 MSEK och har ca 35 anställda.

”Vi är väldigt glada över att få en ny familjemedlem inom elektro. Ernströmgruppens satsning inom automation, styrning och elförsörjning grundar sig i en makrorörelse mot urbanisering och ett allt större behov av energieffektiviserande åtgärder. TEM är ett välskött bolag som löser små och stora behov inom en bransch som kommer att ha stor påverkan på både miljö och samhälle framgent.

Jag ser fram emot resan framåt med Trans El Matic och är glad över att Cecilia Nilsson, Robert Vandrén och Hans Andersson, ägare till Trans El Matic, valt Ernströmgruppen som ny ägare”, säger Pontus Cornelius, VD, Ernströmgruppen

”I en allt tuffare konkurrens gäller det att hela tiden utvecklas och effektivisera för att även fortsatt kunna leverera det där lilla extra som gör att kunderna återkommer. Bara det senaste året har vi tagit stora steg i digitaliseringen med både nytt affärssystem och ritprogram. Lägg därtill förvärvet av Nelkab, så förstår man att vi inte är rädda för förändring.

I Ernströmgruppen fann vi någon som delar våra grundvärderingar och som tänker långsiktigt både vad gäller bolag och miljö. Att man dessutom sedan tidigare har erfarenhet inom området elektroteknik förbättrar helhetsintrycket ytterligare och ger oss möjligheter att gemensamt växa oss ännu starkare”, säger Robert Vandrén, VD, Trans El Matic.

För mer information, vänligen kontakta:

Pontus Cornelius, VD, Ernströmgruppen

Robert Vandrén, VD, Trans El Matic