Bild från Kirurg- och anestesikliniken på Ersta sjukhus

Ersta sjukhus öppnar ett dagkirurgiskt centrum

Ersta sjukhus fortsätter växa för att kunna hjälpa fler, i linje med Ersta diakonis vision om en värdig välfärd för alla. Till hösten öppnar ett dagkirurgiskt centrum, en satsning som stödjs av Ruth och Richard Julins stiftelse.

Ett generöst anslag från Ruth och Richard Julins stiftelse om 21,3 miljoner kronor kommer gå till inköp av ny medicinteknisk utrustning till det nya dagkirurgiska centret.

– Vi är mycket glada över Ruth och Richard Julins stiftelses fortsatta satsning på Ersta sjukhus. Deras anslag innebär att vi kommer kunna utveckla vår specialitet med minimalinvasiv kirurgi ytterligare och göra fler operationer i dagvård, säger Fredrik Hjern, verksamhetschef Kirurgi- och anestesikliniken.

Det dagkirurgiska centret kommer finnas i sjukhusbyggnaden på Fjällgatan 44 och arbete pågår nu för att optimera flödena kopplat till de tre operationssalar som finns. Planen är att starta verksamheten i oktober.

I det nya dagkirurgiska centret kommer patienter med bland annat gallvägssjukdom, bråck, ändtarmsbesvär samt gynekologiska och urologiska besvär opereras.

– Ruth och Richard Julins stiftelses stöd är ett signifikant bidrag till sjukhusets utveckling, och till att idéburen vård växer, säger sjukhuschef Sara Lindholm Larsson.

Helena Ruhmén

Kommunikations- och marknadschef Kommunikation 070-891 64 44