Klass 2-varningar utfärdade - snökaos kan påverka din resa

Många svenskar vaknade idag till  hård blåst och antingen snö eller regn som vräkte ner utanför fönstret. SMHI utfärdar just nu klass 2-varningar i Gävleborgs och Västernorrlands län och klass 1 varningar i söndra Sverige, Öland, Gotland och stora delar av Norrland.

Klass 1-varningen innebär vissa risker för allmänheten och en del störningar i trafiken, medan klass 2 innebär fara för allmänheten, risk för stora materiella skador och stora störningar i trafik och andra samhällsfunktioner. Bor man i ett klass 2-område bör man följa utvecklingen i media.

Tips om du är ute på eller ska ut på resa när snökaos eller annat extremt väder råder:

• Var ute i god tid -  Hellre några timmar för tidig till flyget än riskera att missa avgången. Kan du så ta ett tidigare tåg eller åk tidigare till flygplatsen. En tumregel är att du kan räkna med minst dubbla körtiden. Du kan få ersättning om du missar ditt flyg, förutsatt att du varit ute i god tid.
  • Måste du avboka? Du kan bara avboka din resa om du har ett avbeställningsskydd. Med de flesta avbeställningsskydd kan du bara avboka om du blir sjuk och har ett läkarintyg. Med Europeiskas Avbeställningsförsäkring kan du avboka oavsett anledning men har du inte ett skriftligt intyg får du betala självrisk.
  • Om du inte kommer hem - Blir du fast på ditt resmål på grund av att flygen eller tågen inte går kan du få ersättning via din reseförsäkring. Men kolla först med ditt flygbolag. Åker du charter ska du i första hand vända dig till din researrangör.
  • Om du är försenad - I våra reseförsäkringar ingår olika former av ersättning vid försening. Har du en Semesterförsäkring  får du till exempel ersättning om du eller ditt bagage är mer än tre timmar försenat.
  • Om du vill ansöka om ersättning - enklast är att göra en anmälan på hemsidan. Det kan du göra antingen direkt på resmålet eller när du kommer hem. Även du som har ett bankkort med Europeiskas försäkring eller du som har vår Tjänstereseförsäkring kanansöka om ersättning direkt på webben.

Skrivet i media: