Europeiska sponsrar äventyrsfotograf

Europeiska sponsrar den svenske äventyrsfotografen och geologen Fredrik Schenholm med reseförsäkringen Extrem. Försäkringen är utformad för den som ska utföra riskfyllda aktiviteteter. I Fredriks portfolio finns bland annat bilder på skidåkning ned för världens högsta berg, vulkanutbrott och flytande lava.

Sedan 17 års ålder när Fredrik fick sin första kamera har han varit fast och drömmen om att kombinera fotointresset med extremskidåkning och vulkaner har besannats. Idag finner vi hans bilder bland annat i National Geografics bildbank och i många av världens alla äventyrstidningar.

Yrket som äventyrsfotograf innebär otroliga äventyr, men även många risker och det är inte alltid äventyret går som det ska. Fredrik har skadat sig illa många gånger och han har också nära vänner som omkommit under expeditionerna.

– Min första tanke när jag hörde om Reseförsäkringen Extrem var ”det här är en försäkring som fler måste få kännedom om”, jag får ofta frågor om just försäkringar för olika extremsportare säger Fredrik.

– Vi på Europeiska gillar människor som lever ut sina drömmar, som är tokiga, inspirerande och målmedvetna. Så när vi fick frågan om vi kunde hjälpa Fredrik l med en försäkring så kunde vi ju inte tacka nej, säger Christina Karlegran, Kommunikationschef på Försäkringsbolaget Europeiska.

Jakten på nya äventyr har tagit Fredrik till Mount Everest, Eiger, Matterhorn, Mount Blanc så väl som unika platser Spetsbergen, Island Yosemite, Mount Fuji och andra aktiva vulkaner. Nu jagar han vidare för att finna andra unika fotoögonblick.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska, Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

Om Europeiska

Europeiska, som snart blir ERV, är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för hörapparater, klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 650 000 skol- och förskolebarn genom en kommunal olycksfallsförsäkring.