Många svenskar ångrar oskyddat sex på utlandssemestern

En ny undersökning* som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Europeiska visar att var tionde svensk gjort något som de ångrar när de druckit alkohol utomlands. Mest ångrar man slöseri med pengar (55 procent) eller oskyddad sex (28 procent). Bland övriga saker svenskar ångrar att de gjort under alkoholpåverkan finns hamnat i bråk (16 procent) och otrohet (4 procent).

Det är uppenbart att många svenskar ökar sin alkoholkonsumtion på semestern. 60 procent av svenskarna uppger att de dricker mer på utlandssemestern än hemma. En ny undersökning utförd av TNS-Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Europeiska visar att billigare alkohol är ett av de vanligaste skälen till den ökade alkoholkonsumtionen på semestern. Nära hälften av svenskarna (49 procent) uppger att de dricker lite mer på utlandssemestern än hemma. Var tionde (11 procent) svensk uppger att de dricker mycket mer.

- Vi kan se ett samband mellan alkoholintag och en ökad skaderisk. Det är dock viktigt att vara medveten om att många reseförsäkringar inte gäller om du skadat dig eller orsakat en olycka under alkoholpåverkan, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

De vanligaste skälen till varför svenskarna dricker mer på utlandssemestern är festligare stämning (64 procent), att de inte behöver gå upp och gå till jobbet (51 procent) och att det är billigare alkohol (30 procent). Männen (36 procent) är mer intresserade av den billigare alkoholen än kvinnorna (24 procent).

- Genom att belysa att många gör saker de ångrar under alkoholpåverkan utomlands vill vi minimera riskerna genom att få folk att tänka till före. Dessutom kan det vara bra att veta att reseförsäkringen inte täcker kostnader för könssjukdomar, vilket vissa kunder faktiskt frågar oss om, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

*Undersökningen har genomförts under perioden 1 -10 december 2009 av TNS-Sifo:s  webbpanel. Totalt har 1001 personer deltagit. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

• alkohol
  • utomlands
  • resa
  • sex
  • reseförsäkring

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 350 000 skol- och förskolebarn genom en kommunal olycksfallsförsäkring.

www.europeiska.se