Bräcke Diakoni blir ny delägare i Ersta Sköndal högskola

Ersta Sköndal högskolas ägare, Ersta diakoni och Stiftelsen Stora Sköndal, har undertecknat en avsiktsförklaring om att erbjuda Bräcke Diakoni delägarskap i högskolan från och med den sista september. Dessutom kommer Bräcke Diakonis utbildningar och forskningsverksamhet att bli en del av Ersta Sköndal högskola.

Den nya ägarkonstruktionen kommer att förstärka Ersta Sköndal högskolas position som en kraftfull aktör inom sina profilområden. Idag utbildas sjuksköterskor, socionomer, diakoner, kyrkomusiker, teologer och psykoterapeuter vid högskolan. Dessutom bedrivs uppmärksammad forskning kring bl.a. det civila samhället, vård i livets slutskede och vårdetik. Bräcke Diakoni kommer att tillföra nya resurser och stärka högskolans profil som en auktoritet när det gäller utbildning och forskning inom det människovårdande området.

- Att bredda ägarskapet i högskolan är ett strategiskt beslut som ger oss bättre förutsättningar att upprätthålla de höga ambitioner vi har med forskning och högre utbildning vid Ersta Sköndal högskola, säger rektor Jan-Håkan Hansson.

Ersta Sköndal högskola (ESH) bildades i Stockholm 1998, genom samman-slagning och integrering av högskoleutbildningar, forskningsverksamheter och vidareutbildningsprogram vid Ersta diakonisällskap och Stiftelsen Stora Sköndal. I nuläget har man ungefär 1200 studenter och nästan lika många deltagare i uppdragsutbildning.

ESH har dock en betydligt längre historia än så, med rötter i 1800-talets diakoniinstitutioner. I det sammanhanget är Bräcke Diakoni en naturlig delägare med liknande bakgrund och inriktning. Sedan 1923 har man i Göteborg bedrivit verksamhet inriktad på hälsovård, funktionshinder, äldreomsorg och hospice samt utbildning. Liksom Ersta diakoni och Stiftelsen Stora Sköndal är Bräcke Diakoni en organisation som arbetar utan vinstutdelningssyfte.

Jan-Håkan Hansson
Rektor/vd Ersta Sköndal högskola