Ersta Sköndal Bräcke högskolas rektor Per Nilsson utsedd till ny rektor på Gymnastik- och idrottshögskolan

Regeringen har den 14 juni utsett Per Nilsson till ny rektor vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

- Jag vill varmt gratulera Per till utnämningen som rektor för GIH, säger Ersta Sköndal Bräcke högskolas styrelseordförande Ann-Marie Begler. GIH:s uppdrag har en central roll i samhället. Som utvecklingen ser ut har frågan om människors hälsa blivit allt viktigare.

Per Nilsson har varit rektor på Ersta Sköndal Bräcke högskola sedan 2013, men han har bland mycket annat även en bakgrund just på GIH där han både har studerat och dessutom varit rektor åren 2002–2004.

- Det känns både roligt och utmanande att få ägna mig åt det intresse och kunskapsområde jag haft sedan barnsben och att få komma tillbaka till den högskola där jag började mina akademiska studier, säger Per Nilsson. Jag hoppas att jag med min samlade erfarenhet och tillsammans med medarbetare och studenter ska kunna bidra till att GIH utvecklas vidare som högskola. Samtidigt känns det vemodigt att lämna Ersta Sköndal Bräcke högskola. Den värme, glädje och omtanke medarbetare och studenter visat går inte att beskriva och de resultat högskolan uppnått under dessa år har varit fantastiska.

Ann-Marie Begler beskriver det som en förlust för Ersta Sköndal Bräcke högskola att Per Nilsson lämnar den.

- Per har gjort många viktiga insatser för att utveckla verksamheten. Det har bland annat handlat om att ta fram en långsiktig strategisk plan för att säkerställa en fortsatt god utveckling. Ett annat viktigt steg är arbetet med att samla verksamheten i Stockholm på ett gemensamt campus på Södermalm.

Per Nilsson tillträder sin nya tjänst den 1 juli 2018. Styrelsen arbetar därför nu med att utse en tillförordnad rektor, vilket kommer att vara klart inom kort. Parallellt med detta arbetar styrelsen med rekryteringen av en fast efterträdare.

Kontaktperson Ersta Sköndal Bräcke högskola
Kommunikationsansvarig Petter Strömberg (petter.stromberg@esh.se)

----------------------------------

Vid Ersta Sköndal Bräcke högskola anordnas utbildning på grundnivå och avancerad nivå i vårdvetenskap och socialt arbete. Vi bedriver också utbildning i teologi, kyrkomusik och psykoterapi. Forskarutbildning anordnas inom området Människan i välfärdssamhället med för närvarande två forskarutbildningsämnen, Palliativ vård och Social välfärd med inriktning mot civilsamhället. Forskning bedrivs i huvudämnena vårdvetenskap och socialt arbete och det finns en väletablerad forskning om det civila samhället, palliativ vård, välfärdsrätt samt i etik. Här bedrivs också uppdragsutbildning inom våra områden. Ersta Sköndal Bräcke högskola har sin verksamhet förlagd på tre campus: Campus Ersta och Campus Sköndal i Stockholm och Campus Bräcke i Göteborg.