Ny rektor för Ersta Sköndal högskola

Ny rektor för Ersta Sköndal högskola

Ersta Sköndal högskolas bolagsstyrelse har beslutat att utse professor Per Nilsson till ny rektor för Ersta Sköndal högskola. Per Nilsson är idag generaldirektör för Ungdomsstyrelsen och har under sina åtta år i den rollen fått en bred erfarenhet av myndighetssverige. Per Nilsson har också varit rektor för Gymnastik- och Idrottshögskolan i Stockholm och prefekt för en av de större institutionerna vid den tidigare Lärarhögskolan i Stockholm. Akademiskt är Per Nilsson starkt meriterad både som professor i pedagogik och som ordförande i regeringens forskningsråd Centrum för idrottsforskning.

- Vi är glada att ha kunnat rekrytera Per Nilsson till uppdraget som rektor för Ersta Sköndal högskola, säger ESH:s styrelseordförande Dag Klackenberg. Per Nilssons kombination av gedigen ledarerfarenhet och akademisk kompetens borgar för de allra bästa förutsättningar att föra Ersta Sköndal högskola in i framtiden på ett framgångsrikt sätt.

Ersta Sköndal högskola går in i en period med fördjupade pedagogiska och forskningsmässiga utmaningar. Viktiga pusselbitar i att kunna ta sig an dessa utmaningar är den långsiktiga utbyggnaden av sjuksköterskeprogrammen som beskrivs i höstens budgetproposition och det statliga stödet till forskning från 2014 och framåt som aviseras i årets forskningsproposition.

- Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Ersta Sköndal högskola som rektor, säger Per Nilsson. Det är en stor utmaning att få utveckla och förädla de utbildnings- och forskningsmässiga profiler som Ersta Sköndal högskola står för. Det ska också bli intressant att tillsammans med alla duktiga medarbetare få tillfälle att ta sig an nya strategiskt viktiga områden där högskolan kan bidra till utveckling.

Per Nilsson tillträder tjänsten som rektor 1 augusti 2013. Han efterträder Jan-Håkan Hansson som går i pension efter drygt åtta år som rektor på Ersta Sköndal högskola.

Dag Klackenberg, Styrelseordförande Ersta Sköndal högskola
E-post: dag.klackenberg@svenskhandel.se

Vid Ersta Sköndal högskola bedrivs utbildning på grundnivå och avancerad nivå i
vårdvetenskap, socialt arbete, diakoni, kyrkomusik, teologi och psykoterapi. Här bedrivs också forskning inom huvudområdena socialvetenskap och vårdvetenskap, det civila samhället, palliativ vård, vårdetik med livsåskådningsvetenskap och organisations- och arbetslivsetik.