Marie Cederschiöld högskolas rektor Roger Klinth och socialminister Jakob Forssmed.

Socialministern besökte Marie Cederschiöld högskola

Den 16 juni besökte socialminister Jakob Forssmed Marie Cederschiöld högskola för ett möte om forskningen som bedrivs vid Centrum för civilsamhällsforskning. Rektor Roger Klinth och Magnus Karlsson fick dessutom möjlighet att understryka vikten av att få det anslag högskolan behöver för att kunna starta den unika kandidatutbildningen i civilsamhälleskunskap, den första i sitt slag i Sverige.

Under fredagen var socialminister Jakob Forssmed på besök hos Marie Cederschiöld högskola. Vid ett timslångt möte med rektor Roger Klinth och professor Magnus Karlsson fick högskolan möjlighet att presentera forskningen som bedrivs inom Centrum för civilsamhällsforskning.

Högskolan lyfte dessutom vikten av att finansiera den kandidatutbildning i civilsamhälleskunskap som Marie Cederschiöld högskola fått examenstillstånd för. Utbildningen är högskolans senaste utbildningstillskott och är tänkt att rusta människor att arbeta i och leda organisationer i det civila samhället samt att utifrån positioner i stat, kommun, landsting och företag leda samverkan med det civila samhället. Roger Klinth poängterade att liknande utbildningar finns i många andra europeiska länder men fortfarande saknas i Sverige, vilket socialministern även kände till.

För att kunna starta kandidatutbildningen underströk Magnus Karlsson att regeringen behöver säkra en stabil och långsiktig finansiering.

– Totalt handlar det om ett anslag på sex miljoner kronor per år för att högskolan ska kunna finansiera utbildningen och vi vet att vi ganska lätt skulle kunna fylla de 25 utbildningsplatser som detta innebär.

Roger Klinth var försiktigt positiv efter mötet.

– Det kändes positivt på flera sätt att kunna välkomna Jakob Forssmed och få möjlighet att presentera vår högskola. Det märktes verkligen hur personligt engagerad han är i frågor som rör civilsamhället. Nu hoppas vi att socialministern tar det här vidare med sin ministerkollega Mats Persson och pratar för vår sak för att vi ska kunna starta utbildningen senast höstterminen 2024, säger Roger Klinth.

Vid Marie Cederschiöld högskola anordnas utbildning på grundnivå och avancerad nivå i vårdvetenskap och socialt arbete. Vi har även utbildning i teologi och kyrkomusik samt forskarutbildning inom området Människan i välfärdssamhället. Vår uppdragsutbildning vänder sig till yrkesutövare och utgår från ett helhetsperspektiv på människan. Marie Cederschiöld högskola finns i Stockholm. Vårt namn fram till januari 2022 var Ersta Sköndal Bräcke högskola.

Roger Klinth

Rektor 08-555 050 01