ESMG ny mediapartner till Ettanfotboll

Med drygt en vecka till säsongsstart meddelar Everysport Media Group AB (publ.) (ESMG) och Ettanfotboll att man inleder ett nytt strategiskt samarbete. ESMG blir mediapartner till Ettanfotboll och tillsammans ska parterna öka synligheten för svensk Division 1-fotboll och fortsätta utveckla kommersiella paketeringar kring ligan.

Nyligen lanserade ESMG sin utökade satsning på rörligt innehåll och en stundande lansering av premiuminnehåll på sina sportsajter. När de svenska fotbollsserierna nu drar igång utökar man bevakningen av svensk toppfotboll och inkluderar även livesändningar från Division 1 herrar i sin paketering.

- Intresset för svensk fotboll är större än någonsin och Division 1 har blivit en riktig talangfabrik som vi är glada att nu kunna fokusera extra på. Genom Fotbolldirekt.se och FanTV kommer läsare kunna få ta del av livematcher, highlights, nyhetsreportage och listor med de största talangerna. För bara några år sedan såg vi Victor Nilsson Lindelöf i serien och det finns många blivande landslagsmän som förtjänar att få mer uppmärksamhet, säger ESMGs Head of Media Max Andersson.

Utöver redaktionell bevakning och unikt videoinnehåll på plattformar som Fotbolldirekt, FanTV och SvenskaFans, kommer samarbetet inkludera satsningar på att utveckla Ettanfotbolls kommersiella paketering. Exempelvis kommer ESMG hjälpa till med paketering och införsäljning av sponsorpaket samt arbete med CRM- och marknadsaktiviteter.

- Ettanfotboll har positionerat sig som den familjevänliga ligan där talanger får pröva sina vingar. Vi har arbetat hårt med att öka synligheten för ligan där 480 matcher nu TV-sänds och den totala publiksiffran under förra året passerade 300 000. Samarbetet med ESMG och Fotbolldirekt gör att vi nu stärker vår position inom svensk toppfotboll och kan fokusera än hårdare på vårt utvecklingsarbete kring ligan, säger Ettanfotbolls ordförande Johan Englund.

Samarbetet inleds omgående med en bevakning av Ettanfotbolls upptaktsträff som hålls idag. Första livesändningen av en match via ESMGs kanaler sker i samband med första omgången (6 april).

Eventuella frågor besvaras av:

Max Andersson, Head of Media, Everysport Media Group AB, tel: +46 70 204 84 58, mail: max.andersson@esmg.se

Johan Englund, Ordförande, Ettanfotboll, tel: +46 70 816 61 16, mail: johan.englund@ettanfotboll.se

Detta är en produktnyhet från affärsområdet ESMG Media. För bolagsinformation och pressreleaser hänvisas till http://esmg.se/pressmeddelanden/