TRAVEAS AB (publ) Delårsrapport januari till mars 2013

”Bolaget har under perioden skapat mycket bra förutsättningar för en fortsatt god tillväxt inom både Traveas Media och Traveas Technology”

Sammanfattning Delårsrapport januari-mars 2013

- Nettoomsättning, 2 404 tkr (1 925 tkr) Tillväxt 25 %

- Rörelseresultat efter avskrivningar, -211 tkr (22 tkr)

- Resultat per aktie efter utspädning , 0,01 kr (-0,04 kr)

- Likvida medel, 634 tkr (2 081 tkr)

Jämförande tal från 2012 inom parantes.

Väsentliga händelser under det första kvartalet och efter periodens utgång:

Traveas Media

- Traveas får i uppdrag av Stampen Sports Media, ett bolag inom en av Sverige största mediakoncerner Stampen Media Group, att ansvara för delar av försäljningen på Svenskafans.com, Eurosport.se och Autosport.com. Traveas anställer en säljare dedikerad till uppdraget.

- Traveas får i uppdrag av ett av Sveriges större idrottsförbund att ta fram en media- och kommunikationsplattform som ska ligga till grund för att skapa nya medie-, kommunikations- och intäktskanaler till sporten i fråga. Uppdraget är ett konsultuppdrag och löper primärt under det andra kvartalet. Mer information kring denna affär kommer att publiceras senare.

Traveas Technology

- Traveas knyter ett strategiskt samarbete med ett amerikanskt mjukvaruföretag som möjliggör en enklare åtkomst till reserelaterade kunders bokningar. Även här kommer mer information kring detta samarbete att publiceras senare.

- Traveas har implementerat plattformen “The Ancillarator” för tågoperatören Veolia. The Ancillarator utgör där grunden för all digital kommunikation som sker mellan Veolia Transport och deras resenärer.

- Traveas kund eTRAVELi beställer och lanserar TravelPlanner Mobil för deras satsningar i Tyskland och Ryssland.

Läs bokslutskommunikén i sin helhet på www.aktietorget.se/traveas

Läs mer om senaste nytt på http://www.traveas.com eller på http://blog.traveas.com.

”Vi har fått en riktigt bra start på 2013”

Bästa aktieägare, 2013 har börjat bra. Riktigt bra!

Visst; Traveas Media har förvisso haft både framgång och motgång. Motgångarna kan relateras till att mediaklimatet i Sverige är något sämre jämfört med föregående år. Detta har lett till att våra etablerade uppdrag ligger något efter försäljningsmässigt jämförbart med samma tidpunkt förra året. Detta, i kombination med att våra nya uppdrag tar längre tid att komma igång med än beräknat, har medfört att vi i vissa uppdrag ligger något efter tidplan.

Men, samtidigt har vi varit framgångsrika i att skapa god tillväxt i affärsområdet Traveas Media. Under perioden har vi fått ett uppdrag av Stampen Sports Media, (ett bolag inom en av Sveriges största mediekoncerner Stampen Media Group), att ansvara för försäljningen av ett antal kundsegment inom några av bolagets största och mest väl etablerade varumärken såsom Eurosport.se, Svenskafans.com samt Autosport. Vi har även rekryterat en ny säljare som är dedikerad det uppdraget.

Parallellt med detta har bolaget också fått förtroendet av ett av Sveriges största idrottsförbund att ta fram en ny media- och kommunikationsplattform under våren som skall ligga till grund för en affärsdrivande plattform i syfte att skapa nya media intäkter till förbundet. Mer information om denna affär kommer senare.

Traveas Technology har samtidigt fått ett stort genombrott under perioden genom att ingå ett samarbete med ett amerikanskt mjukvaruföretag inom global bokningsinformation. Ända sedan Traveas startade så har vi brottats med utmaningen att få tillgång till våra reserelaterade kunders bokningar. Vid försök att växa framförallt vår produkt TravelPlanner Mobil på den internationella marknaden så har denna utmaning varit vår största begränsning. Genom detta samarbete har vi fått en struktur som möjliggör enkel installation av en ny kund. Tack vare vårt nya samarbete kommer styrelsen se över Traveas Technologys långsiktiga strategi under den kommande perioden. Detta då förutsättningarna för att skapa en god tillväxtstrategi för affärsområdet nu ökar än mer med dessa nya möjligheter.

Traveas Technology har också under perioden implementerat ”The Ancillarator” för tågoperatören Veolia Transport. The Ancillarator utgör där grunden för all digital kommunikation som sker mellan Veolia Transport och deras resenärer. Denna lansering är viktig ur flera perspektiv, dels genom att fortsätta sätta Traveas Technology på kartan som katalysator för merförsäljning av tilläggstjänster i resebranschen, men inte minst då det är bolagets första kund inom tåg-näringen.

Sammantaget så har bolaget under perioden skapat mycket bra förutsättningar för en fortsatt god tillväxt inom både Traveas Media och Traveas Technology.

Precis som alltid så kostar även denna tillväxt pengar. Detta kan därför påverka bolagets lönsamhet kortsiktigt. Bolaget har även ett stort åtagande för Svenska Golfförbundet, vars intäkter är väl definierade men fördelar sig ojämnt över året. Skälet till detta är att vi gör mycket av vårt säljarbete för helåret under Q4 och Q1 och sedan levereras mycket ut under Q2 och Q3, då golfsäsongen är som mest aktiv i Sverige. Rent intäktsmässigt kan denna fördelning därför påverka bolagets resultat per kvartal på ett sätt som gör att bolaget kan komma att redovisa ett negativt resultat för vissa enskilda kvartal. Ett mindre negativt resultat i Q1 kommer att följas av ett större negativt resultat i Q2 på samma sätt som vi kommer visa ett positivt resultat för Q3 och Q4. Detta ligger i bolagets plan.

För helåret 2013 ser det emellertid ut på ett helt annat sätt, med redan nu uppbyggda förutsättningar för en bra tillväxt även av bolagets intäkter. Därför ser ledningen ingen anledning att revidera målsättningen om att nå ett positivt rörelseresultat för helåret 2013, precis som vi levererade under 2012.

Verkställande Direktör

Traveas AB (publ)

TRAVEAS OMSÄTTNING, RESULTAT OCH FINANSIELLA STÄLLNING UNDER JANUARI TILL MARS 2013

Nettoomsättning

Nettoomsättningen under perioden januari till mars växte med 25 %, till 2 404 tkr kr (1 925 tkr).

Rörelseresultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar under perioden blev -211 tkr (-22 tkr).

Kassaflöde

Kassaflödet uppgick under perioden till 516 tkr (-522 tkr).

Eget kapital och soliditet

Vid utgången av perioden har Traveas ett eget kapital om 1 993 tkr och en soliditet om 58 %.

Finansiell ställning

Bolaget har likvida medel om 634 tkr och kundfordringar om 357 tkr vid periodens utgång. Bolaget har ett avtal med Ikanobanken om en kreditlimit om 6 mkr. Bolaget har under perioden utnyttjat ca 3,8 mkr vilket för stunden är det som max går att utnyttja enligt avtalet.

2010 delade bolaget ut teckningsoptioner (Traveas TO2A) till alla då befintliga aktieägare. Dessa optioner har sin lösendag den 30 juni 2013. Styrelsen har fattat beslut om ytterligare registreringstillfällen den 1 maj och 1 juni. Lösenkursen för optionen är 0,75 kr/option. Då dessa optioner är positiva i marknaden har bolaget för avsikt att skriva brev till alla innehavare av optioner och påminna dem om dessa. Totalt finns det 2 850 598 icke utnyttjade optioner. Vid fullt tecknande av dessa kan det inbringa ca 2,1 mkr till bolaget. Ett flertal av Traveas större aktieägare har indikerat att de har för avsikt att teckna optioner. Mer information kring det kommer.

ÖVRIG INFORMATION

Marknadsutsikter

Ledning och styrelse bedömer att bolaget har stora möjligheter att utvecklas fortsatt positivt under 2013 (se mer under VD-ord).

Aktien och aktieägare

Per den 28 mars var 26 546 332 aktier utgivna. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Efter första kvartalets utgång har Traveas 208 aktieägare.

Antal anställda uppgick vid periodens slut till 12 personer.

Redovisingsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. I det fall det saknas ett allmänt råd har i förekommande fall vägledning hämtats från Redovisningsrådets rekommendationer. I delårsrapporten har samma principer som i årsredovisningen för 2012 använts.

Granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte granskats av Traveas revisor.

Kommande aktiviteter & rapporttillfällen:

Årsstämma, 24 april 2013

Delårsrapport april-juni, 15 augusti, 2013

För ytterligare information kontakta:

Verkställande Direktör

E-post: gustaf@traveas.com

• bookings enriched
  • golf
  • rapport
  • kvartalsrapport
  • q1

Traveas – the best of two worlds: Technology & Media

We think that great companies will be defined by their ability to handle change. And change is surely something that Traveas have gone through, many times. We´ve gone from being a small startup with nisched mobile services for the travel industry, to become a public company with two different business areas: Technology & Media.

TRAVEAS TECHNOLOGY - Every digital booking carries hidden values. Traveas services enrich these bookings to become powerful communication and sales tools. Traveas mobile and email services helps more than 40 companies in various industries in 11 different countries to expose their hidden assets. Our mission is ”To enrich transactions”. To enrich something means to add value, either economically or qualitatively. We do both.

TRAVEAS MEDIA - Traveas is more than a media ad sales company! We are an outsourcing partner for the full process of selling media advertising. Through experience, knowledge and relevance we help our clients to fulfill their obejctives as being, or becoming, a leading media channel. Our mission: "To turn content into value".