Leitz TruSens lanserar ett nytt filter som fångar upp allergener från husdjur och kan hjälpa pälsdjursallergiker.

Luftrenaren som kan hjälpa pälsdjursallergiker

Det finns över en miljon hundar registrerade i Sverige och antalet katter är lika många. 40% av alla barnfamiljer har pälsdjur, och tyvärr är det hos barn som pälsdjursallergi är vanligast. Det sägs att det finns allergivänliga hundar så som pudel, bichon havanais och lagotto romagnolo. Många vill skaffa sig ett husdjur men det är svårt på grund av allergier. Ännu värre blir det när allergin upptäcks efter att husdjuret flyttat in och redan blivit en familjemedlem.

Till Leitz TruSens luftrenare lanseras nu ett specialfilter utvecklat för att reducera allergener från husdjur. Något som hjälper pälsdjursallergiker att vara i samma rum som husdjur.

• Vi vet att många älskar sina djur men lider av allergiska besvär, därför utvecklade vi ett husdjursfilter för våra TruSens luftrenare. Det är ett filter som är helt unikt på marknaden då det fångar upp partiklar från husdjur i luften och motverkar allergi, säger Marc Brion, Category Manager Europe ACCO Brands.

Vid pälsdjursallergi reagerar kroppens immunförsvar på proteinet från djurets talgkörtlar, hudceller, saliv, urin och proteinet fastnar i djurens päls. Leitz TruSens husdjursfilter fångar upp dessa partiklar i luften och underlättar därmed för allergiker att kunna ha kvar sina pälsklingar. Filtret består av tre olika lager; ett tvättbart förfilter, ett HEPA-filter och ett kolfilter.

– Kolfiltret är gjort av tusentals små pellets och det tar även bort lukten som husdjur kan föra med sig. Förfiltret behöver tvättas ungefär var tredje månad och hela husdjursfiltret byts ut en gång per år. Det finns en indikator på luftrenaren som visar när det är dags för byte, berättar Brion.

Leitz TruSens (Z2000 och Z3000) är testad och kvalitetscertifierad av ECARF (European Center for Allergy Research Foundation) som endast certifierar produkter som möter deras guidelines och kriterier för att motverka allergier.

Leitz TruSens husdjursfilter finns till samtliga TruSens modeller. Ytan på det rum som du vill täcka avgör vilken av de tre modellerna som passar bäst i ditt hem. De två största Leitz TruSens modellerna har en unik SensorPod som registrerar luftkvaliteten och justerar rengöringshasigheten därefter – helt automatiskt. Sedan fördelas ren luft i två luftflöden över hela rummet.

Förutom husdjursfilter så finns ytterligare två specialfilter för Leitz TruSens, allergi och lukt. Läs mer om dessa här.

Källor:

Esselte Sverige AB är en del av ACCO Brands. Vi har en lång tradition att utveckla och designa innovativa lösningar som förenklar och effektiviserar den moderna arbetsplatsen. Våra produkter är erkända i hela Europa och vi är ledande när det gäller att utveckla nya produkter för morgondagens kontor.

ACCO Brands är en viktig global aktör med ledande varumärken för kontor- och hemmakontor. Dessa inkluderar Leitz®, GBC®, Rexel®, Rapid®, NOBO®, Esselte®, Derwent® och Kensington®. För mer information om ACCO-varumärket, besök: www.accobrands.com