ESS blir delägare i Sveriges mest omtalade hårdrocksband Nestor - "Vi kan lära av dem, och de av oss."

ESS Group blir delägare i hårdrocksbandet Nestor

Destinations- och nöjesfamiljen ESS Group har förutom sina hotelldestinationer de senaste åren lanserat en egen hotellyacht i Palma, byggt e-handeln Home of ESS där gäster kan köpa hotellinredning, startat välgörenhetsprojekt för att bidra till mer underhållning på äldreboenden samt förvärvat actionbad i Västerås. Nästa steg kan tyckas lite oväntat men strategin är ändå fullt naturlig, delägare i ett av Norra Europas mest nytänkande hårdrocksband Nestor.

Nestor är bandet som ursprungligen startades 1989 av fem tonårsvänner i Falköping. Vännerna gled isär när livet kom emellan. Någon blev studierektor, en annan polis. Under pandemin 32 år senare bestämde bandet sig för att försöka en gång till. Samma vänner, från samma stad men nu närmare 50 år unga. Bandet gick in i studion och släppte snabbt sitt första album “Kids in a ghost town” 2021 och sen gick det fort. Dom blev grammisnominerade, slog publikrekord på Sweden Rock, har miljontals visningar på Youtube och streams på Spotify, spelade på Alice Coopers ”Monsters of Rock”i Karibien, turnerade i Tyskland, Finland, Danmark, Norge, Spanien, gjorde duett med Samantha Fox och var förband till sina tonårsidoler KISS på Tele2 Arena. Man toppade allt förra sommaren genom att starta sin egen festival, NestorFest som resulterade i att 3 000 musikälskare i alla åldrar kom till den nedlagda Folkparken i hemstaden Falköping för att återuppleva 80-talet och se bandet spela live i hemstaden där allting började.

"Varför ska ESS vara delägare och satsa på ett hårdrocksband kanske många tänker nu? ESS Group har egentligen aldrig varit ett hotellbolag utan vi tycker det roligaste är nytänkande, entreprenörskap, gäster, detaljer och innehåll. Att få bli en liten del av ett band som gör totalt olikt vad alla andra gör i musikbranschen och som hela tiden kommer med nya idéer gör oss stolta! Våra hotelldestinationer lever på att vara underhållande. Nestor och killarna i det här bandet är härliga människor som är passionerade i att förverkliga sina drömmar, precis som vi. Vi kan lära av dem, och de av oss. Vi är övertygade om att det kommer ge oss båda något, om inte annat så får vi möjligheten att köpa Nestor T-shirts och bära upp dem med stolthet.” berättar Jonas Stenberg VD på ESS Group.

Nestor är just nu ute på sin första stora Sverigeturné och nästa steg är spelningar i USA, Tyskland, Spanien, Danmark och Norge för att nämna några. Bandet har precis startat musiktävlingen NestorNext för unga osignade band och planerar för fullt för en två-dagars NestorFest i Falköpings Folkets Park där man bl.a lyckats boka ikoniska Alphaville och Nik Kershaw. Nestor och ESS gemensamma planerna för 2023 och 2024 innefattar såväl exklusiva spelningar, klädkollektioner som musikvideos och fler festivaler.

"Mackan, Mäla, Mattias, Jonny och jag startade upp bandet igen med ambitionen om att sprida mer glans kring musikgenren som vi älskar så mycket, melodiös hårdrock. Att vår 32 år gamla tonårsdröm nu slagit in är vi fortfarande smått chockade över. ESS Group tänker precis som vi nytt och vi kan inte nog välkomna in dem i vårt universum. Vi tror ju att alla mår bra av mer scenshow, starka gitarriff och positiv energi. Det ska bli riktigt kul att få med de i gemenskapen och vi tror att vi kan göra mycket dumt och oväntat tillsammans.” säger Tobias Gustavsson sångare i Nestor.

För mer information kontakta:

VD, ESS Group

jonas@essgroup.se

0733-195818

*********************

Tobias Gustavsson

Sångare i Nestor

Läs mer om Nestor här:

www.nestortheband.com

www.nestorfest.com

www.nestornext.com

Innovation och andra närliggande branscher har alltid intresserat oss vilket gjort att vi också är en del av inrednings- och konceptbyrån Spik Studios, e-handeln Home of ESS, co-living-bolaget 20-30 Coliving och det melodiösa hårdrocksbandet Nestor.