ESS Group lanserar sin 15:e destination – Rox Resort i Danska Köge

ESS Group lanserar sin 15:e destination – Rox Resort i Danska Köge

År 2019 tog ESS Group klivet över till Danmark då man fick möjligheten att ta över historiska Marienlyst Strandhotell. Nu är det dags för nästa steg, vilket tas genom lanseringen av Rox Resort i Köge, med vad vi kallar ”Ocean Front Living with Continental Elegance” 20 minuter från Köpenhamn.

”När vi för några år sedan fick möjligheten att ta ESS till Danmark så kände vi direkt att hela vår familj av destinationer utvecklades. Inte bara angående faktumet att det nu flödar mer gammeldansk, utan framför allt för att danska gäster och Danmark har en internationell aura och känsla som vi gillar. Michael Lauritsen som är VD på Marienlyst har på ett fint sätt visat oss vägen fram och våra egna tankar kring hospitality, aktiviteter, möten, mat och dryck. För att inte glömma bort inredning som har gift sig perfekt med danska gästers önskan om att kunna uppleva mer. Vi älskar Danmark och därför är vi nu stolta över att kunna berätta att vi öppnar vår 15:e hotelldestination bara 20 minuter från Köpenhamn, Rox Resort i Köge.” berättar Jonas Stenberg, VD ESS Group.

Köge är en stad med knappt 40 000 invånare beläget på Själlands strandkant, 4 mil från Köpenhamn. Rox Resort byggs precis vid stranden vid stadens marina med utsikt över havet. På Själland finns det idag inga större hotellresorts där fokus ligger på upplevelser och närheten till Danmarks huvudstad och den nya bron från Tyskland gör läget mycket intressant. Rox Resort kommer erbjuda 158 rum varav 6 sviter, 8 möteslokaler, roof top pool såväl som pool club inomhus samt 2 restauranger och 5 barer, gym, padelbanor, 4 öppna spisar och playground. På området blir det också padelbanor och en courtyard med boule, fotbollsplan och vacker trädgård. Där den genomgående känslan kommer vara - “Let the gentle sway of the waves lull you into a blissful state, encompassed in decor with colonial touch”.

”Rox Resort blir en strandresort med internationell klass och ett perfekt steg för oss att närma oss Europa ytterligare. Vi tar med oss inspiration från Marienlyst men också från det vi genom åren skapat i Sverige så som Ystad Saltsjöbad, Hotel Pigalle i Göteborg och Ellery Beach House i Stockholm. Vi vill skapa en välkomnande, elegant resort med en känsla av att komma hem. Man kommer hitta detaljer från Hong Kong och England i materialval och upplevelsen i stort. Poolen på taket och trädgården med utsikt över havet är något alldeles extra och förhoppningen är att Köpenhamnsborna såväl som staden Köge ska älska det lika mycket som vi redan gör.” säger Jonas Stenberg.

Rox Resort byggs med en hög standard när det kommer till CO2 påverkan och blir ett av Danmarks mest energieffektiva resorthotell då man ansluts till det lokala värmeverket där den primära källan är träavfall från ett lokalt sågverk. Rox Resort öppnar sommaren 2025 och i och med det tar Michael Lauritsen, som också är VD för Marienlyst rollen som Country Manager. Carl Hegestad, tidigare Hotellchef på Ystad Saltsjöbad blir VD för ESS 15:e destination, Rox Resort.

Soon You Are Timeless Rox Living.

För mer information:

VD ESS Group

jonas@essgroup.se

0733-195818

Michael Lauritsen

Country Manager - ESS Danmark

VD, Marienlyst

michael.lauritsen@marienlyst.dk

www.roxresort.com

www.instagram.com/roxresort

I Göteborg finns city-resorten Jacy’z Hotel & Resort, Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås finns The Steam Hotel byggt i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Ellery Beach House är placerad i den vackra naturen på Lidingö och Fýri - Resort of Norway är vår första mountain boutique resort i Hemsedal, Norge. I Danmark ser det riktigt godt ut med strandhotellet Marienlyst i Helsingör. Just nu jobbar vi med att utveckla Örenäs Slott som blir Maryhill Estate, Hjortviken Country Club i Hindås, Rox Resort i Köge och en ny sorts hästgård som heter Skönabäck.

Vi älskar mat, dryck och musik så vi är också aktiva partners i restauranger så som Chicca Belloni Cheri-Lee, Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, 8ight & EXCET.

Michael Lauritsen

Press contact CEO Marienlyst Strandhotel +4520497975