ESS Hotell investerar i klassiska Avenykrogar

ESS Hotell investerar i klassiska Avenykrogar

ESS Hotell storsatsar och köper in sig i anrika Brasserie Lipp, The Rose & Crown och nattklubben Glow på Avenyn i Göteborg. Tillsammans med krogarnas huvudägare Ulla Bäckström och delägaren Richard Waje ska ESS Hotell förädla verksamheterna och skapa nya restaurangupplevelser på Göteborgs paradgata.

ESS Hotell, som idag bland annat driver Hotel Pigalle i Brunnsparken, Barken Viking, Ystad Saltsjöbad samt Falkenbergs Strandbad fortsätter sin expansion och satsning på välkända varumärken inom restaurang- och hotellbranschen. Nu blir klassiska Brasserie Lipp, som i snart 30 år huserat på solsidan mitt på Avenyn, The Rose & Crown samt nattklubben Glow nya tillskott i den Göteborgsbaserade koncernen. I affären ingår också fastigheten på Kungsportsavenyn 6-8 där krogarna ligger.

– Verksamheterna har kanske Göteborgs bästa läge och en krog som Brasserie Lipp är ett av de starkaste varumärkena i Göteborgs krogvärld. Det känns oerhört inspirerande att tillsammans med de nuvarande ägarna vara med och utveckla en så klassisk och älskad krog med dess anor, kvalitet och, inte minst, stora andel stamgäster, säger Jonas Stenberg, vd på ESS Hotell.

Brasserie Lipp, Glow och The Rose & Crown ägs idag av Koncept Restaurang AB, med huvudägaren Ulla Bäckström, som även fortsättningsvis kommer att stå kvar som delägare. Ambitionen med affären är nu att den nya ägarkonstellationen ska utveckla och förädla verksamheterna ytterligare och samtidigt sjösätta nya koncept och restaurangupplevelser på Avenyn.

– Vi ser verkligen fram emot att ta ett helhetsgrepp på verksamheten tillsammans med ESS Hotell. Vi har en bra grund att stå på med välkända varumärken och många lojala gäster, nu har vi möjligheten att utveckla Lipp, The Rose & Crown och Glow ytterligare, säger Ulla Bäckström, som bland annat drivit Brasserie Lipp sedan i början av 90-talet.

Hon får medhåll av Jonas Stenberg:
– Tillsammans ska vi givetvis varsamt ta tillvara allt positivt som finns i rörelserna idag. Det finns också en unik potential att utveckla något riktigt spännande med krogarna som bidrar till att öka hela Avenyns attraktionskraft, säger Jonas Stenberg.

Investeringen i Lipp, The Rose & Crown och Glow innebär att ESS Hotell stärker sin position även inom den göteborgska bar- och restaurangbranschen. Förutom hotellen i portföljen driver Ess Hotell idag även krogarna Barabicu, Tranquilo och Peacock samt sommarklubben Port Du Soleil i Göteborg.

För mer information, kontakta:
Jonas Stenberg, vd på ESS Hotell, på telefon 073-319 58 18
Ulla Bäckström, vd på Koncept Restaurang, 0708-739091

Koncernen ESS Hotell grundades 2007 och har som målsättning att skapa unika koncept och helhetslösningar inom hotell- och restaurangbranschen. Genom en ständig närvaro och stort engagemang för varje projekt vi tar oss an är vår målsättning att skapa lönsamma koncept med en oöverträffad kundupplevelse.

ESS Hotell driver bland annat city-boutiquehotellen Hotel Pigalle och Hotel & Ristorante Bellora i Göteborg, SPA-hotellen Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbaden och har delägarskap i restaurangerna Barabicu, Tranquilo och Peacock Dinner Club.

www.esshotell.se