Jennifer Friman ny VD på storsatsande Falkenberg Strandbad. Kent Johansson tar rollen som VD för Hotel Pigalle och Hotel Bellora

Falkenberg Strandbad tar nästa steg efter stark tillväxt – Jennifer Friman blir ny VD

Falkenberg Strandbads utveckling de sista 4 åren har letts av VD Kent Johansson och under den här tiden har hotellresorten byggts ut och byggts om, fått pris i White Guide, ökat omsättning, lönsamhet och gästnöjdhet. Tiden under pandemin har ställt stora krav på organisationen men nu uppvisar teamet bakom Strandbaden sommarmånader som är det starkaste i Falkenberg Strandbads historia. Dock är det bara början på resan och därför har ESS Group nu rekryterat en ny VD för att ta nästa kliv. Nya VD:n heter Jennifer Friman. Kent Johansson tar därmed sig an nästa utmaning inom ESS familjen, de båda cityhotellen Hotel Pigalle och Hotel Bellora i Göteborg.

Falkenberg Strandbads resa inom ESS startade 2011 och destinationen blev då den andra resorten efter grundandet av ESS Group i och med förvärvet av Ystad Saltsjöbad. Sen dess har destinationen blivit en av gruppens mest framgångsrika genom nya pool cluben The Retreat Club, prisbelönta restaurangen Köket, direktaccess till Klitterbadets 50 meters bassäng och omtalade mötes- och konferenslösningar. Kent Johansson har varit VD sedan 2017 men lämnar nu för nya uppdrag inom ESS. Ny VD från 4 oktober blir Jennifer Friman.

”Jag var 34 år när jag fick chansen att driva Falkenberg Strandbad. Mitt allra första VD uppdrag och jag är så tacksam över att ha fått chansen, och stolt över att jag lyckats tillsammans med teamet här. De har kämpat, alltid ställt upp och klarat av alla utmaningar vi ställts inför, inte minst den där pandemin och det känns skönt att avsluta med rekordsiffror under sommaren. Jag ser nu fram mot nästa utmaning på våra göteborgsbaserade hotelldestinationer. Extra kul att då också få välkomna Jennifer som ny VD.” säger Kent Johansson.

Jennifer Friman kommer närmast från rollen som VD inom dagligvaruhandeln och med erfarenhet från ledande befattningar inom Essity (Libresse, Libero m.fl) och läkemedelsindustrin. Jennifer har i hela sitt yrkesliv jobbat med ledarskap, försäljning och affärsutveckling. Förutom Jennifers stora intresse för upplevelse- och destinationsbranschen har hon också åkt 10 Vasalopp, sprungit Marathon och gjort två svenska klassiker. Kanske att den aktiva livsstilen och fokus på träning kan vara nästa pusselbit i Strandbadens upplevelseutbud?

”ESS Group och Falkenberg Strandbad har jag inspirerats av länge och Halland ligger mig varmt om hjärtat. Att få ta över Sveriges finaste och hårdast arbetande hotellresort är lite av en dröm! Jag har en sådan respekt för arbetet som gjorts hittills men har redan massa tankar kring hur Strandbaden och Falkenberg kan nå ännu längre. Kanske att Strandbaden ska ha ett eget idrottsevenemang med efterföljande pool och bubbel häng? Eller hur kan vi än mer berätta om gastronomi, nöjen, musik och konserter? Vi får se vart det tar vägen. Först ska jag lära känna alla i teamet på plats.” säger Jennifer Friman, tillträdande VD på Falkenberg Strandbad.

Planerna framåt för Falkenberg Strandbad är minst sagt ambitiösa. Här finns nya investeringar, planer för en musikscen och fler music dinner clubs, träning, sport och företagssamarbeten men också ett utvecklande av området omkring resorten i stort. På något års sikt hoppas man på att, i samspråk med kommunen, kunna tillföra ytterligare innehåll till området runt hotellet så som padel, promenadstråk, utegym m.m.

”Strandbaden är den destination i vår grupp som nu klivit upp som en av de starkaste i vår lilla hotellgrupp. Kent och teamet har gjort något helt otroligt bra under flera år där förklaringen är ett varmt ledarskap som kombinerats med ett klokt affärsmannaskap. Men det enda vi vet är att vi ska satsa och återinvestera allt vi kan och fortsätta satsningen på Strandbaden och Falkenberg och där är Jennifer perfekt för rollen, hon är en utvecklare precis som Kent. Att få välkomna Jennifer till vårt nästa steg känns fantastiskt! Från första sekund visste vi att hon kommer utveckla oss alla. Och så kommer vi ha kul tillsammans också.” avslutar Anders Nilsson COO ESS Group.

Falkenberg Strandbad – summary:

• Nypremiär av Restaurang Köket prisbelönt i White Guide
  • The Retreat Club (Pool Club) på 3 000 m2
  • 5 varma pooler och 4 bastu
  • 4 barer och 3 restauranger
  • Ivory Ritual med behandlingar från hela världen
  • Klitterbadet med 50 m bassäng precis vägg i vägg och egen ingång
  • Tennisbanor och minigolf 50 m från hotellet
  • Placerat på 3 km långa och vackra Skrea strand
  • Music Dinner Clubs med bl.a. Petra Marklund, Petter, Robin Bengtsson m.fl

Kontaktinfo

COO ESS Group

anders@essgroup.se

Kent Johansson

Tillträdande VD Hotel Pigalle & Hotel Bellora

kent@essgroup.se

Jennifer Friman

VD (tillträder 4 oktober) Falkenberg Strandbad

0703-201212

Jennifer.friman@strandbaden.se

Ess Group verkar inom hotell-, restaurang och konceptutveckling. Ess Group arbetar med att skapa unika mötesplatser som gestaltas av unika karaktärer. Genom vår passion, professionalism och personliga prägel försöker vi skapa vi lönsamhet och gästupplevelser i världsklass.

I Göteborg driver vi idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås finns The Steam Hotel i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Ellery Beach House är vår nyaste resort på Lidingö. Fýri - Resort of Norway hittar du i Hemsedal. Och så har vi expanderat till vackra Danmark med Marienlyst i Helsingör. Det blev precis klart att vi förvärvar Örenäs Slott och i november 2022 är det stor Grand Opening av city-resort-destinationen JIMMY'Z Hotel & Resort.

ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger såsom; Cheri-Lee, Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, 8ight, EXCET samt Spik Studios som utvecklar inspirerande, personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.