Ystad Saltsjöbad tillsammans med Sparbanken Syd startar insamling för ett mer aktivt liv.

Gott liv för de äldre i södra Skåne

200 000 kr – så mycket skänker nu Ystad Saltsjöbad, tillsammans med Sparbanken Syd. Pengarna ska oavkortat gå till att främja och organisera fler aktiviteter för de äldre på särskilda boenden i Ystad, Simrishamn och Tomelilla.

Det finns i dag 20 boenden för dem som behöver särskilt stöd och omsorg i södra Skåne. Särskilt boende är ett boende för dem som behöver service och omvårdnad dygnet runt. Där får man allt det stöd som man behöver i vardagen, inklusive hälso- och sjukvårdsinsatser av sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast liksom regelbundna läkarbesök.

Sparbanken Syd, tillsammans med Ystad Saltsjöbad är initiativtagare till projektet Gott Liv som nu lanseras. Projektet syftar till att öka antalet aktiviteter för att på så vis bidra till en mer inkluderade och aktiv vardag för de boende. Idén har utvecklats under våren i nära samarbete med Radio Active, YA, Medborgarskolan, kommunerna, Sparbanken Syd och Ystad Saltsjöbad.

”Det görs mycket bra för våra äldre på boendena, det har jag själv upplevt tillsammans med min egen mamma. Men tiden går långsamt och det kan vara väldigt ensamt och isolerande. Vårt mål är att öka antalet aktiviteter för de äldre för vi vet att det gör stor skillnad.”, säger Anders Nilsson, operativ chef för ESS Group där Ystad Saltsjöbad ingår.

”Medborgarskolan har lång erfarenhet och kan administrera detta ihop med kommunerna. Detta innebär att varje skänkt krona går till dem som kommer ut och underhåller. Det kan vara allt från högläsning, någon som sjunger eller spelar dragspel till någon form av gymnastik”, berättar Anders Nilsson.

De 200 000 kronor som har skänkts av Sparbanken Syd och Ystad Saltsjöbad är bara startskottet. Den 22 till 27 augusti 2022 genomförs en insamling där allt som samlas in går oavkortat till projektet.

Finalen sker på Stortorget i Ystad den 25 till 27 augusti. Det blir direktsändning från Radio Active i en stuga som fylls med kända artister och andra spännande människor.

”Insamlingseventet under augusti kan jämföras med Musikhjälpen, men med syfte att samla in pengar som bara används i vår region”, säger Henrietta Hansson, VD på Sparbanken Syd.

”Vi hoppas att både företag och privatpersoner ska visa sin välvilja. Många av oss har någon i vår närhet som finns i den målgrupp som Gott Liv vänder sig till, och tänk vilken skillnad detta projekt kan göra om vi alla bidrar med lite. Vi hoppas på minst en fördubbling av våra insatta pengar”, säger Henrietta Hansson.

Kontakt:

Anders Nilsson, Ystad Saltsjöbad
Anders@essgroup.se

Henrietta Hansson, Sparbanken Syd
henrietta.hansson@sparbankensyd.se

Ess Group verkar inom hotell-, restaurang och konceptutveckling. Ess Group arbetar med att skapa unika mötesplatser som gestaltas av unika karaktärer. Genom vår passion, professionalism och personliga prägel försöker vi skapa vi lönsamhet och gästupplevelser i världsklass.

I Göteborg driver vi idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle och Lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger destinationshotellen, Falkenberg Strandbad, Ystad Saltsjöbad och det lilla gourmethotellet Villa Strandvägen. MJ'S hittar du i Malmö och i Västerås finns The Steam Hotel i ett 100 år gammalt ångkraftverk. Ellery Beach House är vår nyaste resort på Lidingö. Fýri - Resort of Norway hittar du i Hemsedal. Och så har vi expanderat till vackra Danmark med Marienlyst i Helsingör. Det blev precis klart att vi förvärvar Örenäs Slott och i november 2022 är det stor Grand Opening av city-resort-destinationen JIMMY'Z Hotel & Resort.

ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger såsom; Cheri-Lee, Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, 8ight, EXCET samt Spik Studios som utvecklar inspirerande, personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.