Essitys kontor i Mölndal lyser rosa varje onsdagskväll under oktober. Bild: Anna Sigvardsson Högborg

Essityhuset lyser rosa

Hygien- och hälsobolaget Essity byter ut husets vita ljus mot rosa varje onsdagskväll under oktober för att uppmärksamma ”rosa oktober” och kampen mot bröstcancer.

- Tack vare 833 kvadratmeter solpaneler på Essitys tak kan vi lysa upp huset på ett hållbart sätt. Vi vill bryta barriärer för välbefinnande och bidra till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. Inte minst genom att uppmärksamma ”rosa oktober” och Cancerfondens viktiga arbete i kampen mot bröstcancer, säger Malin Herrmann, kommunikationschef på Essity Norden

Det rosa ljuset lyser både upp Mölndal centrum och syns från motorvägen där 75 000 fordon som passerar Essitys kontor varje dygn. Essity med varumärket TENA är sedan flera år stolt sponsor till Cancerfonden och för varje sålt TENA-paket i dagligvaruhandeln under oktober går 5 kronor till Cancerfondens insamling.

- Vi är mycket glada över att Essity är med och engagerar sig i kampen mot cancer. Genom att lysa upp sitt kontor i rosa under oktober, synliggör Essity Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj ytterligare. Varje insats räknas och allt engagemang och alla bidrag - stora som små - behövs för att besegra cancer snabbare. Tillsammans gör vi skillnad så att färre drabbas och fler kan leva ett långt och bra liv efter behandling, Tillsammans färgar vi Sverige rosa! säger Jeanette Sundin, Chef insamling och kommunikation på Cancerfonden

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2021 var cirka 122 miljarder kronor (12 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.com.