Libero lanserar klimatsmart hybridblöja

Libero lanserar klimatsmart hybridblöja

Nu lanserar hygien- och hälsobolaget Essity sin allra första hybridblöja under varumärket Libero: Libero Touch Hybrid. Hybridblöjan, som till viss del är tvätt- och återanvändningsbar, har 35 procents mindre klimatpåverkan jämfört med en vanlig blöja. Produkten är resultatet av ett samarbete med föräldrar och barn i Norden, som gett sin feedback under utvecklingsprocessen.

Liberos nya hybridblöja består av två delar; en återanvändningsbar textilbyxa som kombineras med ett absorberande engångsinlägg. Vid blöjbyten kan man antingen återanvända textilbyxan direkt eller tvätta den om det behövs. Det absorberande inlägget slängs efter användning, precis som en vanlig blöja. Libero Touch Hybrid ger ett säkert läckageskydd och är tillverkad av mjuka följsamma material som andas och skyddar barnets ömtåliga hud.

Fördelen med Libero Touch Hybrid är att den har 35 procent lägre klimatpåverkan jämfört med en vanlig blöja från Libero. Störst klimatvinst görs genom att produkten kräver 22 procent mindre material tack vare att textilbyxan återanvänds och att mindre material används i inläggen, vilket även bidrar till minskade transporter och mindre hushållsavfall. I jämförelsen med en vanlig blöja är även miljöpåverkan från tvätt och torkning av textilbyxan inkluderad.

– Med Libero Touch Hybrid erbjuder vi föräldrar ett mer miljövänligt och hållbart alternativ som inte kompromissar med barnets komfort eller välmående, säger Lena Forsaeus, marknadschef på Libero Norden.

Framtagen tillsammans med föräldrar och bebisar
I början av året bjöd Libero in föräldrar att prova den första varianten av hybridblöjan; vilket resulterade i hela 33 000 ansökningar. Totalt 400 familjer i Norden erbjöds sedan att testa – och det är deras insikter som resulterade i den slutliga produkten.

– Vi fick otroligt värdefull input av föräldrarna under utvecklingsfasen. Idag har vi en produkt som möter konsumenternas höga krav på hållbarhet samtidigt som den är innovativ, smidig och enkel att använda – och det var just det som var vårt mål, säger Lena Forsaeus.

Om Libero Touch Hybrid

• Finns i 3 storlekar för barn 3–18 kg (S: 3-8 kg, M: 7-12 kg och L:11-18 kg).
    • Den tvättbara textilbyxan kommer i tre olika fina mönster som är inspirerade av naturen.
    • Libero Touch Hybrid släpps i dagligvaruhandeln på Hemköp, Willys, Citygross och Mathem från och med vecka 42.
    • Rekommenderat pris för den återanvändningsbara textilbyxan är 149 kr. Ett paket med absorberande engångsinlägg kostar från ca 55 kr.
    • Libero Touch Hybrids absorberande inlägg har genomgått Svanens strikta kemikaliekontroll som tar hänsyn till både hälsa och miljö, samt är rekommenderade av Asthma Allergy Nordic.
    • Libero Touch Hybrids textilbyxa är gjord av återvunnen polyester, elastan, bomull och polyamid och är certifierad med OEKO-TEX.