ESSVE:s skruv är bäst i test

Nu är det högsäsong för trallskruv. Utbudet av skruv är stort, likaså är det stor kvalitetsskillnad mellan olika märken. När Testfakta nyligen jämförde åtta olika företag fick ESSVE:s trallskruv Torpedo Max bäst i test.

Testfakta gav nyligen SP Sveriges tekniska forskningsinstitut i uppdrag att jämföra trallskruv. Resultatet av testet visade att skruvarnas hållbarhet varierade markant. För vissa märken fick var fjärde skruv kasseras. ESSVE:s trallskruv Torpedo Max däremot, klarade testet galant och stod som överlägsen vinnare.

– Jag är väldigt glad över resultatet, men inte så förvånad. ESSVE:s trallskruv fick bäst i test i Testfaktas trallskruvstest redan 2006. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt sortiment och Torpedo Max-skruven är en av våra nyare produkter. Därför är det roligt att den fick högsta betyg, säger Jörgen Falck, kategorichef för skruv på ESSVE.

Torpedo Max CorrSeal har en livslängd på minst 15 år om den används i den miljö den är avsedd för. Det gäller exempelvis kustnära områden med medelhög salthalt eller områden med en högre halt luftföroreningar. Skruvens vridtålighet och böjmotstånd fick högsta resultat i testet.

– Vår skruv håller förmodligen längre än virket i trallen. I och med att skruven är skonsam mot träet och orsakar minimalt med sprickor då skruven skruvas i, kan vi förlänga virkets livslängd med ett par år, säger Jörgen Falck.

Torpedo Max-skruven har en grövre diameter för att klara de rörelsepåfrestningar som en större trall åstadkommer. Skruven har även en nyutvecklad torpedospets som gör att virket får minimalt med sprickor samt reducerar iskruvningsmomentet . Torpedospetsen hugger direkt, vilket underlättar och effektiviserar monteringsarbetet. Nyutvecklade fräsribbor under skruvhuvudet ger dessutom en effektiv försänkning av skruven utan flisor och sprickor.

– För tre, fyra år sedan byggde man trädäck på runt 60 kvadratmeter. I dag bygger allt fler trallar på 160-260 kvadratmeter. Många bygger in hela trädgården och kompletterar gärna med en pool. Det ställer mycket högre krav på skruven som utsätts för större påfrestningar, säger Jörgen Falck.

ESSVE är Nordens största leverantör av skruv, företaget levererar 75 miljoner trallskruvar om året i Sverige och Norge. Om trallarna byggs enligt anvisningarna räcker det till 2,3 miljoner kvadratmeter trall.

Länkar till Testfaktas test:

Hela testet: http://www.testfakta.se/incoming/article26195.ece

Fakta om testet: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article26196.ece

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Sebell, Brand Manager ESSVE, + 46 8 623 61 31, +46 70 623 28 78, mattias.sebell@essve.se

Jörgen Falck, Kategorichef Skruv ESSVE, +46 8 623 61 04: +46 70 697 73 70 , jorgen.falck@essve.se