Essve utvecklar ny skruv i Sverige med 3D-skrivare

Essve har tagit ett helt nytt grepp om sin produktutveckling. Från att historiskt ha förlagt sin produktutveckling primärt hos asiatiska producenter tar nu Essve hem all produktutveckling till Kista med hjälp av utökad personalstyrka, nytt testlabb och 3D-skrivare. Från att vänta upp till tre månader på en prototyp går nu samma process på ett par veckor.

– Vi har alltid jobbat med produktutveckling tillsammans med tillverkarna. Men nu blir vi så lokala som det går. Med vår långa erfarenhet, vår interna kompetens och vår förståelse för branschen ser vi de verkliga behoven som finns på marknaden. Genom att äga produktutvecklingen i större utsträckning kommer vi att snabbare kunna leverera rätt produkter till marknaden – på kortare tid, säger Christofer Lindberg, teknisk chef, Essve.

Sedan hösten 2014 har företaget lämnat in en rad patentansökningar på innovativa infästningstekniker, bland annat karmskruv, betongbult och nivåskruv. I utvecklingsplanen ligger även ett stort antal produkter inom kemisk infästning så som lim och fog, vilka alla utvecklas och testas i Sverige.

– Alla våra produkter ska kunna användas 365 dagar om året i nordiskt klimat, där tempuraturen kan gå ifrån -35 grader till +35 grader inom loppet av några månader. Det medför stora utmaningar på både kemiska och mekaniska infästningar och ett enormt ansvar på oss, där våra produkter måste fungera. Det säkerställer vi med ett nära samarbete med de som faktiskt använder våra produkter samt att utveckla dem i de klimat som de i slutändan ska användas i, säger Christofer Lindberg.

Produkterna inom mekanisk infästning ritas av teknikerna i Kista och med hjälp av 3D-skrivare kan Essve effektivt och snabbt ta fram funktionella prototyper och även genomföra tester lokalt. Tidigare har framtagningen av en enda prototyp tagit upp till tre månader, då varje ny prototyp ofta behövde en helt ny maskin, samt att hela processen har varit outsourcad till Asien. Med hjälp av 3D-skrivare har denna process minskat till ett par veckor för en användbar stålprototyp som sedan kan testas i Kista-labbet.

– Processen är mycket snabb och effektiv i dag. Inom Essve har vi en enorm innovationskraft och nu har vi verktygen för att snabbt materialisera den kraften. Vi vill äga hela processen och nu är vi på banan på riktigt och kan säkerställa att vi tar ut de absolut bästa produkterna på marknaden. Vi kommer även att stärka upp vår interna verksamhet med ett antal ingenjörer under året, säger Christofer Lindberg.

• produktutveckling
  • forskning och utveckling
  • spikpistoler
  • skruv
  • 3d-skrivare
  • lim- och fog
  • essve r & d kista
  • fou
  • lim- och fogkoncept
  • christofer lindberg
  • mattias sebell

OM ESSVE
Den som satsar på infästning från ESSVE investerar i sin egen och andras säkerhet. Vi vill att känslan av trygghet ska genomsyra hela vår produktlinje. Sedan 1970 har professionella hantverkare valt oss just för våra bevisat säkra infästningar. Vår marknadsposition berättar att vi är bäst i Norden på infästningslösningar till bygg- och verkstadsindustrin. I vårt breda sortiment finns allt från traditionell spik till innovativa lösningar för tunga montage i trä, betong och stål. Besök essve.se för mer information och produktutbud.