36 948 smakbidrag första veckan i Chipsvalet 2022! Vilka smaker trendar?

36 948 smakbidrag första veckan i Chipsvalet 2022! Vilka smaker trendar?

Klassiker som cheddar och chili varvas med utstickare som koriander och honung. I en vecka har svenska folket kunnat skapa sina drömchips på chipsvalet.se med chansen att se sin smak bli verklighet i augusti. Redan under första veckan har över 36 948 bidrag lämnats in från Sveriges alla hörn. Denna vecka tar vi en närmare titt på vilka smaker som trendar just nu.

Nästa vecka kommer vi kika närmare på vilka smaker som Sveriges olika städer från norr till söder har nominerat. Vad du gillar på chips skiljer sig nämligen beroende på var du bor…

Smaktoppen första veckan på chipsvalet.se

Flera klassiska chipssmaker som tar plats i topplistan bland de mest valda ingredienserna. Hälften av smakerna är mejeribaserade och vi kan konstatera att Sveriges chipsälskare efterfrågar en hel del krämiga smaker.

1. Cheddar
  2. Parmesan
  3. Sourcream
  4. Chili
  5. Brynt smör
  6. Fetaost
  7. Vitlök
  8. Jalapeño
  9. Havssalt
  10. Vitlök

Smaktoppen per kategori

Ost & Mejeri

Smakrika ostar och klassisk, älskad sourcream (gräddfil) tar topplatserna i den virtuella mejerihyllan.

1. Cheddar
  2. Parmesan
  3. Sourcream

Kryddor

1. Chili
  2. Jalapeño
  3. Havssalt

Örter

Korianderälskarna - som i vanliga fall inte hittar mycket i chipshyllan - gör revange i chipsvalet! Vattendelaren tar första plats i den virtuella örtagården.

1. Koriander
  2. Dill
  3. Persilja

Lök

1. Vitlök
  2. Rödlök
  3. Ramslök

Grönsaker & Svamp

1. Tryffel
  2. Paprika
  3. Avokado

Såser

Sriracha har blivit ett favorittillbehör i skafferier och restaurangmenyer, och så även i chipshyllan.

1. Sriracha
  2. BBQ
  3. Pesto

Övrigt

Honung på chips? Jajamän! Kanske som en smokey honey glace, tillsammans med en smakrik ost, eller till söta bär. Honung tar första platsen bland Chipsvalets wild cards första veckan.

1. Honung
  2. Choklad
  3. Citron

Nästa vecka kikar vi närmare på vilka räfflingar och smaker som går hem i Sveriges olika städer.