​Så säger ungdomsklubbarna i Angered om miljö- och idrottssatsningen ’Klubbar För Klimatet’ under pandemin

Blogginlägg -

Platserna för att delta i miljö- och idrottssatsningen ”Klubbar För Klimatet” fylldes snabbt i år. Den gemensamma städdagen i Angered äger rum den 9e maj 2020, då totalt ca 250 ungdomar 12-16år kommer att plocka skräp i Angereds naturområden och samtidigt få ett ekonomiskt bidrag till klubbkassan.

På grund av pandemin blir det ingen gemensam uppstart eller avslut för ungdomarna i år, men flera klubbar är ändå glada att vara med. Såhär kommenterar fem av klubbarna sitt deltagande och situationen:

Angereds Atletiska förening:

Varför deltar ni på #Klubbarförklimatet i år?
Vi tycker att det är viktigt att alla bidrar till en bra miljö och vi tycker också att det är viktigt att det är fint omkring där man tränar utomhus, att det inte är skräpigt. Det här är ett bra sätt att lära barn och ungdomar att inte skräpa ner i naturen.

Hur har er förening påverkats av Coronakrisen gällande träningar/ matcher/ verksamhet?
Mycket färre barn tränar, vilket inte beror på att de är sjuka utan rädsla för smitta. Rent ekonomiskt kommer det att påverka oss väldigt negativt då en stor del av vår budget är aktivitetsersättningen.

Vad kommer ni främst använda föreningsersättningen till?
I år blir det nog till träningsmaterial.

För er som var med under förra årets städdag - vad användes bidraget på 5000kr främst till under förra året?
Träningsmaterial.

Göteborg Hockey Club

Varför deltar ni på #Klubbarförklimatet i år?
Det är viktigt att spelarna tidigt är med och tar ansvar utanför idrotten och miljöfrågorna är enkla att motivera. De ser även hur folk smutsar ner i miljön och kan prata om det med alla vänner

Vi avslutade tyvärr i förtid och vi förlorar stora intäkter på uteblivna läger och cuper.

Betala istider och material

Istider och material.

Göteborgs Ishockeyklubb

Varför deltar ni på #Klubbarförklimatet i år?
För att laget tyckte att det var roligt och givande för naturen. Samt påfyllning till lagkassan.

Träningar fortsatte som vanligt men matcher samt cuper ställdes in omgående. Verksamheten lades ner tidigare men ändå vid denna tiden så stänger vi ner för säsongen på is.

Vad kommer ni främst använda föreningsersättningen till?
Till cuper samt avslutningar med gemenskap.

Bergums IF

Varför deltar ni på #Klubbarförklimatet i år?
Vi ser det som en bra aktivitet där spelarna själva kan arbeta ihop pengar som de kan åka på cuper för.

Vi har främst påverkats genom att vårens alla matcher blev inställda. Mest ledsamt var att årets höjdpunkt, en Danmarks-cup, blev inställd. Vår egen träning har påverkats genom ett större bortfall av spelare pga. milda förkylningssymptom, som de vanligtvis hade tränat med. Föreningens intäkter påverkas också negativt.

Vad kommer ni främst använda föreningsersättningen till?
Vi kommer att använda pengarna till ett träningsläger.

Angereds Simsällskap

Varför deltar ni på #Klubbarförklimatet i år?
Vi hittade initiativet Klubbar För Klimatet då vi försökte kommer på sätt att samla in pengar till våra ungdomar som går i vår äldsta träningsgrupp. Detta kändes som ett perfekt sätt eftersom de dels kan vara med och bidra till något viktigt, som förhoppningsvis ska ge mersmak i att vilja fortsätta jobba för ett bättre klimat, samtidigt som de får öva på samarbete. Samt såklart att de får ett bra bidrag till sin lagkassa.

Vi har valt, efter rekommendationer från FHM och Svenska Simförbundet, att fortsätta med vår verksamhet så gott som oförändrat. Dock märker vi ju ett stort tapp, framförallt i simskolan. Det är många som inte vill låta barnen gå till simskolan, vilket är förståeligt men tråkigt. Vi vet ju hur viktigt det är för barnen med fysisk aktivitet, och sim-inlärning. Det ska bli spännande att se hur detta påverkar vår sommartermin och hösttermin. Träningsverksamheten har dock varit mer oförändrad, där har vi haft bra närvaro även de senaste veckorna.

Vad kommer ni främst använda föreningsersättningen till?
Ersättningen kommer att gå till B-gruppens lagkassa, förhoppningsvis kommer de tillsammans med sina tränare få åka iväg på träningsläger när den nuvarande situationen har lugnat ner sig.Det är bra för dem att ha något utöver det vanliga att få se fram emot, det ger en strimma av ljus i jobbiga tider.

Klubbar För Klimatet arrangeras den 9de maj i Angereds naturområden. Initiativet riktar sig till klubbarna i Angeredsområdet eftersom Estrellas produktion ligger i Storås, Angered i Göteborg. Förra året städade ungdomsklubbarna 1,6 ton skräp från naturen.

Josefin Hugosson

Brand Manager Responsible for segments: Chips 0313323311