Estrella lanserar nya reklamfilmer med egna storyfilmer för ökad effekt i sociala medier 2019

Autentiskt "storyformat" kompletterar klassiska reklamfilmer

Estrella har med produktionsbyrån Fanny & Alexander tagit fram tre nya reklamfilmer under temat "Gilla att dela" som går just nu i digitala medier. Men det finns en twist: Filmerna har varsin "storyfilm", som om vännerna i reklamen spelar in med mobilen - ett eget sätt att bredda kampanjen.

Gilla att dela handlar om allt kul man kan uppleva med vänner IRL - som träningen, soffhänget, musiken och såklart snacks. I de första reklamfilmerna från 2017 fick vi följa äkta vänskap i tre olika situationer som sändes på sociala medier, biografer och streamingstjänster mot målgruppen 18-35år.

- Uppföljningen visade att vi förmedlat de känslor vi ville och ökat produktkännedomen. "Gilla att dela" gick fram som budskap och temat togs emot positivt. Spontanerinran och engagemanget i sociala medier för filmerna var dock inte riktigt där vi ville, kommenterar Sofi Randén, Marknadschef på Estrella

Nytt take: tre nya filmer och tre handhållna "stories"

Produktionen av tre nya filmer gick till Fanny & Alexander och filmerna fick en mer humoristisk framtoning och konkret berättelse för att öka intresset. Reklamfilmerna går mot samma målgrupp och kanaler, men har alla även en storyfilm producerad för att se handgjord ut - som att vännerna spelar in en video med mobilen. På så sätt kommer vi närmare situationen och känslorna mellan vännerna samtidigt som det bidrar till ett autentiskt bildspråk.

- Målgruppen möter kampanjbudskapet på olika sätt beroende på om det är i flödet eller story. Att komplettera filmerna med egna, anpassade story-filmer ger mer kontext till historierna, ökar intresset och befäster kampanjen ytterligare. Engagemanget i sociala medier är mycket högre nu. Kommenterar Jenny Pira, Digital Strateg på Estrella.

Kund: Estrella
Creative: The Bond
Produktion: Fanny & Alexander
Media: Starcom

Filmerna går att se nedan i relaterat materiel.