Estrella skickade upp influencern Galadrius på taket av Gothia Towers för att prata plast, 2021

Estrella arbetar löpande med hållbarhet och har genom att korta ner flera snackspåsar minskat sin plastanvändning med 430 km under ett år. För att uppmärksamma detta har de samarbetat med TikTok-profilen Galadrius och skickat upp honom högst upp på taket av Gothia Towers i Göteborg.

Flera av Estrellas snackspåsar har blivit mindre, men med samma goda innehåll. Lägger man ihop all de centimetrar plast som Estrella kapat från snackspåsarna under ett år blir den totala längden 430km. För att visualisera exakt hur långt detta är placerade Estrella den populära influencern Galadrius på taket av Gothia Towers, ett torn som mäter 77 meter upp i luften, där han berättade att 430km är lika långt som ner till marken 5500 gånger.

- Estrellas målgrupp bryr sig i hög utsträckning om klimatfrågor, där plastfrågan är ett av de områden som engagerar allra mest. Med hjälp av Galadrius visualiserar vi plastminskiningen på ett nytt sätt och som känns intressant för målgruppen att ta till sig, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager.

Utöver att göra snackspåsarna kortare har Estrella även gjort dessa tunnare och på så vis minskat sin plastanvändning ytterligare. I produktionen har man minskat användningen av plastfilm runt snackspallarna med 36%, något som kanske inte märks för konsumenten. Däremot kan de ha uppmärksammat att Estrella inte längre genomför klassiska köp och få-kampanjer, för att ytterligare minska sin användning av plast i form av brandade produkter.

Under klimatinitiativet ”Bara schyssta snacks” genomför Estrella ett löpande klimatarbete för att erbjuda konsumenter schysstare snacks och inspirera andra företag. I kommunikationen kring ”Bara schyssta snacks” har man under våren fokuserat på chipsens klimatavtryck, som bland annat synts som information på påsarna. Estrella har även skapat en plattform på estrella.se som i detalj redovisat chipsens klimatpåverkan från potatisplanta till färdig chipspåse. Plasten är en mindre del av det totala klimatavtrycket men samtidigt en viktig fråga som Estrella jobbar aktivet med. På estrella.se kan läsaren ta del av vilka snackspåsar som blivit kortare och tunnare.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Estrellas kommunikationspartner The Bond och syns under hösten i playkanaler, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok och Twitch.

Arbetsgrupp:

The Bond