Sålde slut på minuter: förlanseringen av Västkust Nätchips blev succé på Hemmakväll

Förlanseringen 1/8 på Hemmakväll sticker ut som en av de mest spektakulära förlanseringarna för både Estrella och Hemmakväll. Tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel uppstod direkt:”Det har aldrig hänt tidigare på en lansering”

Den 1/8 förlanserades Västkust Nätchips Sourcream & Onion från Estrella på Hemmakväll och förlanseringen hade under en tid byggts upp i både Estrellas och Hemmakvälls kanaler. Nätchipsen förväntades bli populära men detta räknade ingen med. Redan innan lansering kändes trycket.

- Vi har aldrig fått så många frågor, kommentarer och engagemang innan en lansering! Någon konsument ville få köpa innan lanseringen, en försökte få oss att tro att våra butiker redan börjat sälja den så vi i vår tur skulle ge kunden förtur på chipsen, säger Camilla Fäldt, Digital marknadsansvarig på Hemmakväll

Lanseringen: Engagemang, andrahandshandel och slutsålt på minuter

Hemmakväll berättar att intresset efter lanseringen var enormt jämfört med tidigare produkter. Många konsumenter recenserade nätchipsen, taggade och skrev till Hemmakvälls kundtjänst och sociala medier om produkten inte var framme vid öppning. Den mest uppseendeväckande händelsen skedde i Växjö där butikerna tömdes helt av ett annat företag.

- Det var så otroligt mycket buzz på nätet om produkten att ett företag köpte upp hela utbudet av Västkust Nätchips på Hemmakvällsbutikerna i Växjö för att kunna sälja vidare på nätet. Detta har aldrig hänt oss tidigare, och då ska vi ha i åtanke att vi hade en världspremiär med Pepsi för ett par år sen, fortsätter Camilla.

Sandra Hallberg, marknadskoordinator på Hemmakväll, kommenterar att man blev överraskade av händelsen men menar också att den illustrerar vilken genomslagskraft konceptet med förlanseringen har – att testa spännande produkter i ett tidigt skede – samt ett bra samarbete med leverantörer. Hemmakväll har vidtagit åtgärder för att det inte ska hända igen och just nu kan man i Växjö och närliggande orter endast köpa 4 nätchips per kund.

Fakta om Estrella Västkust Nästchips Sourcream & Onion

• Estrella Västkustchips är Sveriges mest populära premiumchips*
  • Västkust Nätchips från Estrella är marknadens enda grytfriterade nätchips, som ger en lätt känsla utan att tumma på krispigheten.
  • Västkust Nätchips är liksom övriga Västkustchips certifierade med Svenskt Sigill. Potatisen kommer från Halland & Skåne från Estrellas egenkontrakterade odlare. Chipsen grytfriteras i en blandning av solros- och svensk rapsolja på fabriken i Angered, Göteborg.
  • Västkust Nätchips Sourcream & Onion 160g förlanserades på Hemmakväll 1/8 och landar i övriga butiker den 19/8.

*Källa: Nielsen, DVH+SVH, Premium chips, värdeandelar, rullande 52 veckor per vecka 20, 2019

Taggar

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 1 Mdkr och är 230 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.

Presskontakt PR & Social Media Manager Sociala medier, Digitalt 031-3323057
Sofi Randén