Estrella återkallar Ugnsbakade Chips Sourcream & Onion 125g - innehåller fel produkt som innehåller Gluten

Estrella återkallar Ugnsbakade Chips Sourcream & Onion 125g med bäst före-datum 2023-10-16. Produkten innhåller gluten som inte finns angivet i ingrediensförteckningen.

Gluten är en allergen som tydligt ska märkas ut på ingrediensförteckningen. På Ugnsbakade Chips Sourcream & Onion 125g:s förpackning står det att produkten kan innehålla spår av gluten, men Estrella konstaterar nu att produkter som kommit ut i butik har fel innehåll som innehåller gluten.

Berörda Produkter:

Ugnsbakade Chips Sourcream & Onion 125g, artikelnummer 30200:

Batchnummer: Packat mellan tiderna: Bäst före-datum:
LA234.17B 02:45 -04:15 2023-10-16 (16.10.23)

Exempel på text på förpackningens baksida:

LA234.17B03:17 16.10.23

Produkten tillverkas i en av Intersnacks fabriker i Tyskland. Felaktig produkt har packats i påsar för Ugnsbakade Chips Sourcream & Onion 125g, vilket inte upptäcktes vid ankomst till Estrellas lager.

Estrella och Intersnack Group ser över rutinerna för att liknande fel inte ska inträffa igen. Företaget beklagar det inträffade och ber konsumenter med celiaki eller överkänslighet mot gluten slänga berörda produkter och kontakta Estrellas konsumentkontakt för ersättning.

Estrella Konsumenttjänst:

Telefon: 020 – 340 350

Mail: konsumenttjanst@estrella.se

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 1 Mdkr och har drygt 230 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.