Estrella driver utvecklingen framåt - Använder endast naturliga ingredienser

Estrella driver utvecklingen framåt - Använder endast naturliga ingredienser

I dag blir allt fler medvetna om vad de stoppar i sig och det ställs därför högre krav på tillverkare och på tranparens i innehållsförteckningarna på produkter. För ett par år sedan valde många chipstillverkare att byta ut palmoljan mot den nyttigare solrosoljan och nu väljer Estrella att driva utvecklingen inom chipstillverkningen ytterligare ett steg framåt genom att helt ta bort onödiga e-nummer och därmed endast använda naturliga ingredienser.

Estrella började tillverka potatischips i Sverige 1957 och under de år Estrella funnits på marknaden har processen vid tillverkningen varierat och lik aså ingredienserna. Nu är det dags att produktutveckla än nu en gång och erbjuda chips som är tillagade av endast naturliga råvaror och utan onödiga tillsat ser med e-nummer.

– Medvetenheten kring mat och råvaror har ökat de senaste åren och det blir allt viktigare förmånga att veta vad de äter. Det är ett aktivt val idag till skillnad mot för bara några år sedan. Därför känns det bra att nu kunna erbjuda produkter med endast naturliga ingredienser och med ett lägre fettinnehåll än tidigare, säger Anna Selmén, produktchef på Estrella AB.

Nya chips med bättre kvalitet
Chips som är tillverkade med endast naturliga ingredienser är mer känsliga än chips tillverkade med smak förstärkare och likaså är solrosoljan mer känslig än palmoljan. Det ställer högrekrav på både förpackning och tillverkning. Förutom nya förpackningsmaterial så använder sig Estrella av en premium enkelomättad solrosolja med bara 10 % mättat fett och som är rik på e-vitamin vilket gör att chipsen kan behålla smak en längre.

– Vi har tagit bort alla onödiga e-nummer och vill erbjuda ett snacks som håller hög kvalité, är så nyttigt som möjligt och samtidigt behåller den goda smaken, forstätter Anna Selmén, produktchef på Estrella AB.

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Företaget ingår i Estrella Maarudkoncernen som finns representerat i Norden samt Baltikum med en omsättning på ca 1 miljard SEK och totalt 350 anställda.