​40 kubikmeter färdigpoppade popcorn från Estrella används när kustbevakningen övar på att hantera oljeutsläpp.

Estrellapopcorn spelar oljeutsläpp i internationell övning

40 kubikmeter färdigpoppade Estrellapopcorn skvalpar i Östersjön när kustbevakningen övar hanteringen av oljeutsläpp. Men varför använder man just färdigpoppade popcorn?

40 000 liter - eller ca 211 badkar - färdigpoppade popcorn från Estrella släppas ut i Östersjön som en del av Balex Deltaövningen som påbörjas idag. Övningen pågår i tre dygn och popcornen gör sitt framträdande som ett stort oljeutsläpp från ett fartyg. Omkring 550 deltagare från 32 länder är på plats under övningen och bevakar de blöta snacksen.

Varför används just färdigpoppade popcorn i övningen?
Popcorn beter sig som olja i vattnet: den blir sörjig och driver på samma sätt som mineralolja. Samma utrustning som används för att ta upp olja fungerar utmärkt med popcorn. Att öva på popcorn är ett mycket miljövänligare och säkrare alternativ än att öva på exempelvis andra typer av olja eller plastfrigolit.

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Kontor och fabrik ligger i Angered utanför Göteborg. Estrella omsätter ca 600 Mkr och är 180 anställda. Estrella ägs av Intersnack Group, som är ett familjeägt snacksföretag med huvudkontor i Düsseldorf. Koncernen har 8000 anställda och en omsättning på 2 miljarder euro.