Nyhet! Estrella lanserar Västkustchips - grytfriterade chips på potatis från västkusten

Den skivade potatisen friteras i jordnötsolja i små omgångar i grytor, på lägre värme och under längre tid än vanliga chips.

– Processen är skonsammare och tar tre till fyra gånger så lång tid som den vanliga chipsproduktionen. Vi skivar potatisen med skalet kvar och sköljer inte bort ytstärkelsen. Det gör att all smak från potatisen och alla näringsämnen bevaras säger Anders Andersson, produktutvecklings-direktör på Estrella.

– Tillsammans med jordnötsoljan ger detta ett naturlig, rustikt och krispigt chips med en smak som visat sig vara bäst i test.*

– Många efterfrågar det småskaliga och lokala. Man vill veta var maten kommer ifrån. Det skapar trygghet och är en garanti för kvalitet och ju bättre olja, potatis och tillverkningsprocess, desto sundare och godare chips säger Eva-Lisa Högström, Senior Brand Manager på Estrella.

Västkustchips lanseras i smakerna Havssalt och Gräddfil & Lök. Smaken Havssalt får dessutom en räfflad variant som blir det första räfflade chipset i premiumsegmentet.

Västkustchips finns i butik från och med vecka 36. En påse innehåller 180 gram och rekommenderat pris är 24:90 kronor.

* I blindtest gällande smak, utfört av Intermetra (mars 2012) med 150 personer jämt fördelade mellan män/kvinnor i åldrarna 15-65 år, vann Estrallas Västkustchips övertygande över Svenska Lantchips och OLW Naturchips i båda smaker. Skillnaderna är statistiskt signifikanta.

För ytterligare information kontakta:

Eva-Lisa Högström

Senior Brand Manager Estrella

eva-lisa.hogstrom@estrella.se

Estrella AB tillverkar och marknadsför salta snacks i Sverige. Estrella har funnits på den svenska marknaden sedan 1950-talet och är ett av de största varumärkena inom snacks. Företaget ingår i Estrella Maarudkoncernen som finns representerat i Norden samt Baltikum med en omsättning på ca 1 miljard SEK och totalt 350 anställda.