Program 19–26 maj 2006

FILM Dialogues in the dark Söndag 21/5 kl 14.00 Visning av nyproducerad dokumentärfilm om hedersrelaterat våld i Turkiet. Regi och foto Ulla Lemberg (se nedan), producerad av det turkiska filmbolaget Ajans 21. FÖR HELA FAMILJEN Papier maché - en kladdig konstart! Söndag 21/5 kl 13-16.30 I Mexiko jobbar man mycket med papier maché. Papier-maché är en pappersmassa som används till modellering. Huvudingredienserna är papper och lim. I Verkstan provar vi på tekniken och gör en rolig skål eller ett fat att ta med hem. VISNINGAR Picassos och folkets fotograf Onsdag 24/5 kl 17.30 Lunchvisning av utställningen Världsfotografen Marianne Greenwood, äventyrare, skribent, levnadskonstnär. Japanska tehuset – Ziu-ki-tei Torsdag 25/5 kl 13.00 Lunchvisning - följ med på en guidad tur i världens nordligast belägna japanska tehus! Museets japanska tehus är endast öppet för visning och teceremonier under sommarhalvåret – så passa på. TILLFÄLLIG UTSTÄLLNING Jag vill att du ska veta… Ulla Lemberg – fotograf i världen. 100 bilder om kärlek, jämställdhet och rättvisa. I utställningen visas ca 100 fotografier som ger perspektiv på samhällsutvecklingen i olika delar av världen under de senaste fyra decennierna. Frågor som rör trafficking, kvinnors rätt till lika lön för lika arbete, barns rättigheter och förändringen av könsrollerna, är känsliga ämnen som Ulla Lemberg lyfter fram med sina bilder. Utställningen visas 18 maj – 20 augusti Tina Candell Information och marknadsföring Etnografiska museet Djurgårdsbrunnsv. 34. Box 27140. 102 52 Stockholm tina.candell@etnografiska.se Tel vxl: 08-519 550 00, tel dir: 08-519 550 26, mob: 0703-16 73 15 http://www.etnografiska.se