Ettanfotboll inleder samarbete med Crowdmanager och OBOS

Ettanfotboll ingår avtal med fan-engagement plattformen Crowdmanager och bostadsutvecklingsföretaget OBOS. Genom avtalet erbjuds nu samtliga Ettanföreningar möjligheten att använda sig av Crowdmanagers digitala verktyg för fan-engagement och intäktsgenererande aktiviteter. OBOS blir en partner till satsningen i Ettan.

Ettanföreningarna är i stort behov av mer resurser, för att kunna bygga organisationer och ekonomi som är hållbara över tid. Konsekvenserna av covid-19 pandemin har ställt detta på sin spets och behoven av resurser är på många håll akuta.
Att generera mer intäkter handlar om att stärka de relationer man har med fans, medlemmar och sponsorer, men framförallt också om att utöka sin intressenterkrets; ju fler som följer klubben i media, på läktare och framför TV-rutan, ju större kommersiellt värde har klubben för sponsorer.
Därför är Crowdmanagers moderna digitala verktyg för att kommunicera, skapa nya kundrelationer och driva in intäkter en utmärkt lösning för Ettans klubbar.

– Det är oerhört kul och tillfredställande att vi kan presentera detta samarbete med Crowdmanager och OBOS, säger Johan Englund, ordförande för intresseorganisationen Ettanfotboll.
Tack vare OBOS engagemang kan våra föreningar erbjudas Crowdmanager till en närmast försumbar licenskostnad. Crowdmanager är något av det bästa jag sett i form av moderna, digitala verktyg kopplat till det kommersiella i fotbollen. Det är lättanvänt och intuitivt. Vi har redan ett par föreningar i Ettan som börjat använda Crowdmanager och de har sett snabba och fina resultat. Jag har stora förhoppningar om att detta kommer att ge såväl våra föreningar som hela ligan en bra skjuts.

Det är genom Ettanfotbolls affärsutvecklingsarbete, som möjliggörs av SvFF:s särskilda projekt för Semiprofessionell Fotboll, som samarbetet med Crowdmanager som OBOS kommit på plats.
Det känns oerhört kul att inleda en relation mellan Ettan och OBOS, som ju är en stor och välrenommerad kommersiell partner till såväl norsk som svensk ligafotboll, säger Peter Göthe, ansvarig för Ettanfotbolls affärsutvecklingsarbete.
OBOS möjliggör nu denna licensiering av Crowdmanager, men vi och OBOS har också planer på att utveckla samarbetet mellan Ettan och OBOS ytterligare inför kommande säsonger.

Crowdmanager samarbetar sedan tidigare med alla de högsta liganivåerna i Norge, flera europeiska storklubbar, danska herrlandslaget och sedan säsongen 2020 också svenska Superettan.
– Vi har i många sammanhang visat hur effektivt Crowdmanager kan vara för fotbollsklubbar på alla nivåer. Till och med på norska fjärdenivån, finns flera föreningar som drar in över 100 TNOK/år bara genom ett fåtal kampanjer gentemot sina följare, säger Alexander Faye-Schjøll, Försäljnings- och Marknadschef på Crowdmanager.

Vid frågor kontakta:

Ordförande intresseorganisationen Ettanfotboll