200 miljoner Euro till Småföretagen!

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Arial Narrow"; panose-1:2 11 5 6 2 2 2 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:647 2048 0 0 536871071 -539557888;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} a:link, span.MsoHyperlink {color:#0066FF; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {color:purple; text-decoration:underline; text-underline:single;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Svenska regeringen väljer att inte gå med på Volvos krav på lån och garantier för 200 miljoner Euro. Samtidigt säger man att pengarna finns men att man inte godkänner krediten till Volvo då de inte uppfyller regeringens något luddiga krav.

- ”Jag föreslår att dessa pengar omedelbart delas ut till småföretagen i Sverige, säger EU-parlamentskandidat Johan Olson.”

En satsning på småföretag med några hundra tusen upp till ett par miljoner svenska kronor skulle kunna skapa massor av nya arbetstillfällen och stora export succeer. Småföretagen kräver inte några stora belopp och de har inga stora ”overhead-kostnader” så om de fick del av dessa pengar skulle det få sådan fart på Sverige att Volvo förmodligen skulle repa sig och sälja mer bilar än någonsin...

-”Bara på Ideon i Lund finns det flera företag som är potentiella nya storföretag och som skulle kunna anställa 1000-tals människor inom en mycket snart framtid.

Lund har en mycket lovande satsning på nyföretagande inom bl.a. miljöområdet men i krisens tecken saknas nu medel för att lyfta dessa bolag så att de kan börja anställa.

Samma sak är det i resten av Sverige och det här som EU och Svenska regeringen nu borde satsa pengarna. I nya företag som är små idag men som kan ge trygga arbetsplatser för mängder av människor framöver genom att de bygger Sveriges framtida export och miljöföretag”, säger EU parlamentskandidat Johan Olson

Att bygga underifrån är ett känt begrepp men sällan använt i satsningar på arbete, företag och industri. Men vi måste inse det faktum att storföretagen i Sverige kommer inte att kunna återanställa alla de som de varslat inom en överskådlig tid, om ens någonsin.

Därför skall vi satsa tillsammans med EU och EIB (Europeiska Investerings Banken) så att vi kan få fart på småföretagen. Dessa genererar nya arbeten som är menigsfulla och dessutom varaktiga då småföretagare ser värdet i sina anställda och hellre är utan lön själva än säger upp sina kollegor...

-”Jag är själv småföretagare och hjälper bl.a. uppfinnare och småföretagare med utveckling så jag vågar påstå att en mycket stor del av Sveriges småföretag skulle ge avsevärt bättre avkastning på dessa 200 miljoner Euro än vad regeringen (oavsett krav på Volvo) skulle kunna uppnå”, säger Johan Olson som kandiderar till EU parlamentet för Junilistan

Johan Olson är EU-kandidat för Junilistan

som är ett tvärpolitiskt parti vilket innebär att vi samlar EU-kritiska röster från såväl höger som vänster. Vi ser positivt på EU som ett samarbetsorgan men vill inte att det blir ett nytt Förenta Staterna Europa med ännu mer detaljstyre och slöseri. Läs mer på www.johanolson.eu och www.junilistan.se .

-”Syftet är att fylla ett behov och hjälpa andra småföretag att lyckas helt enkelt!”, menar Johan Olson

• eu-parlamentet eu-valet
  • eu-parlamentet