Vår ekonomichef Anders Blomqvist bästa råd

Vår främsta tillgång är att vi håller vad vi lovar. Vi lägger manken till för att vara en trygg partner att jobba med, skulle något gå fel så fixar vi det. Jag har jobbat länge med krediter och har bra koll på likviditeten i olika branscher. Om det är mycket snö en vinter får vi många kunder på företag som arbetar med snöskottning och behöver få loss pengar till löner, eftersom deras kunder inom kommunerna har en lång betalningstid. Byggföretag rör sig med stora investeringar och kan få det tufft om en storkund är bara lite sen med en faktura. Stora börsbolag kan ha bokföringsmässiga skäl till fakturaförsäljning. Vi försöker förstå vilka förutsättningar våra kundföretag jobbar efter och anpassar oss efter dem.”

Anders bästa råd

Ett företag som överväger att sälja sina fakturor gör klokt i att skaffa sig koll på att granska avtalen som olika aktörer erbjuder. Vad ingår, vad är det egentligen du köper? Se upp för klausuler som innebär att fakturorna inte köps, utan endast belånas.

Anders Blomqvist på Euro Finans sedan 2002.

• euro finans
  • fakturaköp