Svenskar lika romantiska som fransmännen

Trodde du att fransoserna var romantikens mästare? Tänk igen!

Inför Alla hjärtans dag gjorde Euroflorist en undersökning bland sina kunder i flertalet Europeiska länder. Vi ställde en enkel fråga till alla våra nyhetsbrevsprenumeranter: Alla hjärtans dag - ja eller nej tack?

Trots att resultatet inte är statistiskt säkerställt bekräftade det ändå vad vi vet om våra kunders preferenser och köpbeteenden i de olika länderna. Men det fanns en anledning att höja på ögonbrynen.

Det visade sig nämligen vara väldigt jämnt i toppen mellan Sverige och Frankrike när det gäller vilka som är mest positivt inställda till Alla hjärtans dag. Hela 74 procent av de tillfrågade svenskarna svarade att de vill fira kärleken den 14 februari. Helt i nivå med andelen fransmän - 76 procent - som är positivt inställda till Alla hjärtans dag.

Tyskar och holländare är mer måttligt intresserade och i botten hamnade inte oväntat våra grannländer Danmark, där bara 29 procent säger sig bry sig om Alla hjärtans dag, och Norge där endast 38 procent av de tillfrågade var positivt inställda.

Så kyligt temperament och klimat till trots – vi svenskar kan sträcka på oss.
Vi är några av de mest romantiska i Europa!

• Design

• alla hjärtans dag

Om Euroflorist

Euroflorist är marknadsledande inom blomsterförmedling i Europa. Vi har ett nätverk av professionella florister i 12 europeiska länder. Tillsammans gör vi det enkelt för dig att göra någon annan glad genom att skicka blommor. Vare sig det är till andra sidan staden, landet eller någon annanstans i världen.

Euroflorist har en lång och gedigen erfarenhet av att förmedla hälsningar med hjälp av blommor. Företaget grundades 1982 i Malmö och var först i Sverige med blombud på internet 1995. Idag finns verksamheten i Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Irland, Luxemburg, Norge, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Österrike och Polen.