Forskningsbaserad musik för en bättre körupplevelse – Sounds for Driving: Ny musik komponerad för bilföraren

Kan musik få oss att bli mindre stressade i en bilkö, eller göra att en lång körsträcka upplevs som kortare? Nu lanserar Europcar resultatet av ett unikt samarbete mellan musikproducenten Håkan Lidbo och ljudexperten Martin Ljungdahl Eriksson. Sounds for Driving är en musiksamling som syftar till att påverka förarens sinnesstämning, detta genom specialkomponerade musikstycken baserade på forskningsinsikter.

Nu kan Europcar presentera resultatet av projektet Sounds for Driving. Projektet sammankopplar musikproducenten och artisten Håkan Lidbo med ljudexperten Martin Ljungdahl Eriksson som forskar på hur ljud påverkar människor i olika situationer. Resultatet är sju unika musikspår som levereras med varje hyrd Europcarbil från och med påskhelgen. Musiken kommer dessutom att finnas tillgänglig på Spotify. Varje låt har utformats för en specifik körsituation där forskningsinsikterna ligger till grund för uppbyggnaden av låten.

Vi vill att våra hyrbilskunder ska kunna njuta av sin bilresa och uppleva den på absolut bästa sätt. Man ställs inför en rad olika situationer i trafiken, vissa gör oss glada, andra stressade. Med hjälp av den nyskapade musiken vill vi bidra till att våra kunder får en ännu bättre körupplevelse och en så härlig bilresa som möjligt, säger Lena Wickström, marknadschef Europcar Sverige.

Musiken är producerad av Håkan Lidbo och utgår från forskningsinsikter på hur ljud påverkar oss såväl fysiskt som psykiskt. Forskningsinsikterna har sammanställts av Martin Ljungdahl Eriksson och baseras på en rad olika studier och undersökningar från både Sverige och övriga världen.

– Att musik påverkar våra känslor är det nog ingen som sätter sig emot. Men att komponera musik för specifika körsituationer är något helt nytt, även för mig som gjort hundratals projekt inom musikgenren. Känslorna är väldigt subjektiva, dels för att man sällan är medveten om vilka känslor som dyker upp – förrän de är där. Att jobba med Sounds for Driving har varit både roligt och utvecklande men också en utmaning. Jag hoppas att musiken får folk att tänka till på hur de mår och känner i de olika situationerna, säger Håkan Lidbo, producent och artist.

Varje musikspår inleds med ett kort röstintro som förklarar syftet med låten. De situationer som musiken skapats för är; Äntligen på väg, Landsvägskörning, Nattkörning, Långkörning, Stadskörning, Bilkö samt bonusspåret – Kissnödig.

Musiken kommer att finnas tillgänglig i samtliga bilar hos Europcar samt på Spotify från påskhelgen 2014.

Läs mer om projektet och upplev musiken på: http://soundsfordriving.com

Lyssna på musiken redan nu på SoundCloud: https://soundcloud.com/soundsfordriving/sets/sounds-for-driving-1

För ytterligare information kontakta:

Lena Wickström, marknadschef Europcar, tfn: 08-120 748 16, e-post: lena.wickstrom@europcar.se

För praktiska frågor, intervjuer och bildmaterial kontakta:

Emma Lundskog, Wenderfalck, tfn: 0736-24 19 17, e-post: emma@wenderfalck.com