Säkra vintertips

Vintern är här och med den kommer bilresor till fjällen, släktingar och andra resmål. Utöver allt det roliga som kommer med vintern innebär det kalla vädret och snön även riskfaktorer såsom halka, mörker och svåra vinterväglag. Europcar värnar om en trygg vintertrafik och ger tips på hur bilresan kan bli säkrare.

Att förbereda sig för en resa under vintermånaderna har flera steg, men de viktigaste är att välja ett färdmedel som är vinterutrustat och se till att det finns gott om tid för resan.

Fler och fler upptäcker den rad fördelar som finns med att hyra bil. Grundliga kontroller av bilen utförs alltid före varje uthyrningstillfälle, något som höjer säkerheten betydligt. Vinterutrustning såsom snöborste, reflexväst, isskrapa och extra flaska spolarvätska finns i varje bil från Europcar och det viktigaste av allt, alla bilarna är utrustade med antisladd och fräscha vinterdäck av god kvalitet och med rätt mönsterdjup.

Det är mycket viktigt för oss att hålla hög standard och kunna erbjuda ett säkert alternativ inför vinterns alla resor, både för de som i vanliga fall inte äger en bil och för de som kanske önskar en större, nyare eller säkrare bil för längre resor. På varje station finns det kunnig personal att rådfråga om vilken biltyp som passar bäst, säger Anders Bergman, VD Europcar Sverige.

När det väl är dags att ge sig ut på vägen, se till att du har med dig varma kläder och en filt om det skulle bli stopp. Att köra lugnt, hålla avstånden och visa hänsyn är viktiga faktorer för en säker bilresa inte minst under vintern. Var även extra uppmärksam på halka när du kör över broar eller i dalgångar och andra sänkor där temperaturen kan skifta snabbt.

Korta vinterfakta och tips

• I Sverige är det krav på vinterdäck under perioden 1 december - 31 mars vid vinterväglag.
  • personbilar av klass 1 ska däcken ha ett mönsterdjup på minimum 3 mm. Däcken på klass 2 bilar såsom lätta bussar och lastbilar ska ha ett mönsterdjup på 5 mm.
  • Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april*.
  • Uppdatera dig på väglaget och vädret innan avfärd.
  • Kontrollera din bil och dess vinterutrustning innan du åker.

*Observera att lokala dubbdäcksförbud kan förekomma inom perioden.

För ytterligare information kontakta:
Lena Wickström, marknadschef Europcar, tfn: 08-120 748 16, e-post: lena.wickstrom@europcar.se

För praktisk hjälp eller högupplösta bilder kontakta:
Nina Brogård, tfn: 076 20 64 777, e-post: nina@wenderfalck.com

• Biltrafik

• biluthyrning
  • hyrbil
  • vinterväglag
  • vinterhelg

Kort om Europcar
Europcar är Europas ledande biluthyrningsföretag och finns representerat med 190 000 bilar i 150 länder. I Sverige har Europcar 130 stationer och 5 400 bilar. Företaget är sedan 1997 kvalitetscertifierat enligt ISO 9001. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som genom sitt systematiska miljöarbete redan 1999 blev först i branschen att erhålla en ISO 14001-certifiering av DNV (Det Norske Veritas). För mer information, besök www.europcar.se och www.europcar.com

Cathrin Idén