Bättre spelupplevelse med antivirus från ESET

Många spelentusiaster stänger av sitt antivirusprogram för att maximera datorns prestanda, men ett avstängt virusskydd är en stor risk för dem som spelar mycket online. ESET har tagit hänsyn till detta vid utvecklingen av NOD32 Antivirus och ESET Smart Security, säkerhetsprogram som är effektiva utan att belasta systemresurserna. Det har gjort ESET:s mjukvara mycket populär bland spelare.

De som spelar mycket på nätet är särskilt utsatta för både virusangrepp och andra typer av hot. Genom att vara uppkopplad under långa perioder och särskilt vid användning av P2P-nätverk blir spelaren snabbt en enkel måltavla. Om man då som många spelare väljer att stänga av sitt virusskydd för att maximera spelupplevelsen blir man extra sårbar för nätkriminalitet.

– Spelare har alltid varit utsatta för angrepp, men en långvarig trend visar att de blir utsatta för målinriktade attacker som phishing och lösenordsstöld. Om de väljer att stänga av skyddet har man inte mycket att sätta emot när någon försöker installera skadlig kod på datorn, säger Anders Nilsson, säkerhetsexpert på Eurosecure.

Skräddarsytt efter spelarnas behov

Enligt statistik från spelplattformen Steam är ESET spelarnas förstahandsval för köpt antivirusmjukvara och placerar sig som tvåa när man även räknar med kostnadsfria programvaror.

NOD32 Antivirus och ESET Smart Security har blivit favoriter tack vare mjukvarans egenskaper. För att ge bästa möjliga spelupplevelse utan att kompromissa med säkerheten har ESET utvecklat lösningar i form av resurssnåla program som ger små systemavtryck. På det sättet slipper spelaren att välja mellan säkerhet och upplevelse.

– De flesta spelare ställer följande krav på sin säkerhetslösning: hastighet, effektivitet och  precision. ESET:s patenterade ThreatSense-motor är mycket snabb och ger inte så kallat ”lag” som stör spelandet. Samtidigt är den även proaktiv, vilket i praktiken betyder att den är effektiv även mot nya hot. Förutom att vara effektiv är den även exakt och ger näst intill inga falska utslag eller varningar. På så sätt är ESET:s lösning närmast skräddarsydd efter spelares behov, säger Nilsson.

Egen spelkonfiguration

För att ge spelentusiasterna den ultimata upplevelsen kommer NOD32 Antivirus med funktionen GamerMode som är en konfiguration speciellt designad för spelentusiaster. GamerMode tar exempelvis bort pop-up-meddelanden, effektiviserar filscanning och begränsar uppdateringar till att endast köras i lugna perioder.

– ESET vet vad spelare behöver. Vi förstår att det är nödvändigt att få ut mesta möjliga prestanda från den maskinvara man har tillgänglig för att få riktigt bra spelresultat. Tunga processer i bakgrunden förstör hela spelupplevelsen. Därför har ESET tagit hänsyn till det här i NOD32 Antivirus. Spelare kommer aldrig mer att behöva stänga av sin säkerhetslösning för att spela dataspel, berättar Anders Nilsson.

• smart security
  • nod32
  • dreamhack
  • dataspel
  • antivirusprogram
  • antivirus

Eurosecure har ensamrätt på distributionen av ESET:s säkerhetsprodukter i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Grönland och på Färöarna. Företaget är en del av Skandinavian Security Service AB. För mer information, besök www.eurosecure.com.

ESET grundades 1992 och är en global leverantör av säkerhetslösningar för både hem och arbetsplats. ESET NOD32 Antivirus är branschledande inom proaktiv detektering av skadlig kod och håller världsrekordet i antal utmärkelser från Virus Bulletin (“VB100-awards“). ESET:s mjukvaror har aldrig har missat ett enda in the wild-virus sedan testerna inleddes 1998.

ESET har högkvarter i Bratislava, Slovakien och kontor i San Diego, Buenos Aires, Prag och ett omfattande partnernätverk i 160 länder. Under 2008 öppnade ESET ett nytt forskningscenter i Krakow i Polen. ESET har rankats som ett av de snabbast växande teknikföretagen i EMEA-regionen av Deloittes Technology Fast 500.