Artister på gång

Här kommer lite information om händelser och artister som är aktuella just nu. Pressbilder finns på de respektive hemsidorna eller kontakta una@unapromotion.se. Trevlig helg! Rogalski – Varandra. Efter att ha sålt slut på upplaga efter upplaga av sin demo, och när publiken kunde varje låt på spelningarna så bestämde sig Rogalski för att ge ut en skiva. Resultatat är EP:n Varandra som släpps 1 juni av ISMA. www.rogalski.se Hårdrock från Norrköping frälser USA “when this CD is released the whole world should take notice of this great masterpiece called VIOLENT DIVINE. Bravo, Bravo! 15+ on a 10 scale” Rock´n Roll Universe Violent Divine bildades hösten 2005 och spelade in några låtar efter andra repet. Fem månader senare har debutalbumet släppts i USA av skivbolaget Chavis Records, och tidningar runt om i världen tävlar om att lovprisa killarna från Norrköping. Till sommaren åker Violent Divine till USA, men först är det dags för Sverige att få ta del av musiken som Hard Rock Haven kallar ”maddeningly infectious”. - Att spela hårdrock är befriande och enkelt för oss, som att andas. Så förklarar Mike, sångare i Violent Divine, gruppens snabba tempo och framgång. Lyssna gärna på eller ladda ner singeln och läs alla fantastiska recensioner på www.violentdivine.se . Här i Sverige släpps plattan av CDA i slutet av maj. Riltons Vänner fortsätter turnén: gäst på söndag är Henrik Dorsin (Parlamentet mm) Riltons Vänner har uppträtt för kungligheter, nobelpristagare och tusentals fans i bla Sverige, Finland, Tyskland och USA. Deras skiva har nyligen vunnit pris som årets album i USA och i april överraskades de på scenen med Stallbrödernas stipendium, något som tidigare förärats kulturpersonligheter och artister som Anders Lundin, Carl-Einar Häckner, Victoria Tolstoy, the Real Group och många fler. Den 7 maj är det Stockholms tur att få ta del av showen ”Världens Bästa Rilton” som rönt recensioner som ”Oförskämt bra av varierade Riltons Vänner” UNT ”De fem ungdomarna i Riltons Vänner tog direkt den fulltaliga publiken med storm” Barometern. På Fashing gästas showen av Henrik Dorsin, känd från bla parlamentet. -Vi har sjungit material som Henrik skrivit i snart fem år, berättar Daniel Greayer i Riltons Vänner. Nu uppträder vi tillsammans på några nummer som kommer från hans show ”En släng av sleven” och han sjunger med oss på några av våra låtar. Det är fantastisk roligt att sjunga med Henrik. Riltons Vänners album ”Här är Passion” har vunnit pris för bästa album på CARA, Contemporary Acappella Recording Awards i USA, Gruppen är nyss hemkomna från New York där deras konserter mottogs med stående ovationer efter så gott som varje nummer. -Det var helt fantastiskt, berättar Daniel Greayer i gruppen. Vi fick en sån enorm uppskattning på varje konsert vi gjorde. Vi uppträdde bland annat med ett ABBA-medley och ett par andra låtar på engelska, för publikens skull, berättar Daniel, men det var helt klart våra egna svenska låtar som gick hem bäst. Hela turnéschemat hittar du på www.riltonsvänner.com under kalendarium. Vill du ha andra pressbilder än de som finns på hemsidan så hör av dig! Maria Lithell imponerar ”En fantastiskt bra platta - och en smått sensationell debut. Maria Lithells ambitionsnivå är verkligt hög - och hon lyckas skapa ytterst vacker och stundtals riktigt spännande, melankolisk gränsöverskridande musik som sömlöst förenar pop/rock, klassiskt, seriös musikal och singer/songwriter-musik.” Arbetarbladet ”Det originella på debutalbumet ”Blessing & Curse” är utan tvekan arrangemangen. Kärnan är melankonipop, men med ett band iklädd en slags kammarmusiköverrock med stråkar, piano och en överraskande fagott som då och då studsar till i bakgrunden. Alltid roligt.” Dagens Nyheter ”Det inledande titelspåret nitar mig helt. Maria Lithell låter som om hon fått en bortglömd klassiker av Aimee Mann” Norra Västerbotten LYLA-nya pophoppet från Helsingborg Skivbolaget PON Records höll på att bygga en studio. In klev två unga killar, satte sig vid pianot som var i stort det enda som var på plats, och framförde en live-spelning som inte lämnade någon oberörd. På plats fanns skivbolagsdirektören, en ljudtekniker och 10 byggjobbare. Alexander och Niklas i LYLA blev signade och debutplattan förmedlar samma spontanitet och yttrycksfullhet som den där sommarkvällen för snart två år sedan. Debutalbumet kommer i september. Vill du se videon och veta mer om bandet så titta på www.lyla.se Tempela doftar nytt och annorlunda ”Det finns en fräschör i deras musik som man inte hör allt för ofta, och därför tror jag att vi kommer få höra en hel del av deras låtar i radio vad det lider” Sundsvalls Tidning ”Anna & Maritas songwriter pop är oväntat skön att lyssna på. Elva jämna spår som doftar nytt och annorlunda” Smålands-Tidningen Systrarna från Jäkkvik får mig genast att tänka på Fleetwood Mac med sin musik. Det är gitarrbaserad singersongwriterpop av hög klass.” Dagbladet ”Nyanserad singer/songwriterpop utan komplex eller inställsamhet” Folkbladet ”En debut som ger mersmak” Motala Tidning UNA Promotion Tideliusgatan 52 118 69 Stockholm una@unapromotion.se ph:+46 (0)70 461 2002 www.unapromotion.se Member of Music Business Independent Network www.mbin.net