Café d’Europe på Europadagen den 9 maj: Behövs ett berättande med svenskt perspektiv nu när vi har EU?

Behövs ett berättande med svenskt perspektiv nu när vi har EU? I 27 länder, 27 huvudstäder och på 27 caféer. Den 9 maj diskuteras författande och berättande på utvalda caféer runt hela Europa. Projektet kallas Café d’Europe och arrangeras på initiativ av IRE, Institute for Innovating Regions in Europe. Välkommen på pressmöte kl. 11.00-12.30 tisdagen den 9 maj Grillska Huset, Riddarsalen, ingång Köpmangatan 15, 2 tr. Gamla Stan, Stockholm Moderator Lydia Capolicchio Stephan Toth, Österrikes ambassadör, hälsar välkommen. Anders Henriksson, chef för Europeiska kommissionens representation i Sverige, talar om mötesplatser för kommunikation om europafrågor . Maria Modig från Svenska Penklubben presenterar Sveriges bidrag till europaantologin ”Förförd av Europa”. Daniel Sjölin, prosaförfattare och programledare på SVT, läser sitt bidrag ”Namnet”. Paneldiskussion Behövs ett berättande med svenskt perspektiv nu när vi har EU? Introduktion av en representant från svenska regeringen. Paneldeltagare: Maria Modig, ordförande för Fängslade Författares Kommitté i Svenska PEN och medlem av Svenska PENs styrelse. Daniel Sjölin, prosaförfattare Carl-Johan Vallgren, musiker och författare med böcker utgivna i 20 länder. Håkan Bravinger, poet och internationell sekreterare för Svenska Författarförbundet Café d’Europe bjuder på lunchmacka och bakverk. Osa senast den 7 maj till: Inger Lindström, Vox PR och information, tel. 08 506 765 00, e-post: inger.lindström@voxpr.se Läs mer om Café d’Europe på www.cafeeurope.at Du kan också kontakta: Ulrika Johansson, Kultur Informatör, Österrikes Ambassad Tel. 08 665 17 70 alt. 070 200 29 74 e-post: ulrika.johansson@bmaa.gv.at Program för Café d’Europe i Stockholm Svenska Café d’Europe arrangeras på Grillska Huset i Gamla Stan i Stockholm. Där kommer cafébesökarna att under dagen kunna: Träffa följande författare och ställa frågor om hur man skriver sin egen berättelse: Kl. 13.00-14.00 Sara Villius, ung författare/prosaist och berättare. Kl. 14.00-15.00 Azar Mahloujian, författare och översättare som började skriva vid 40-års ålder. Kl. 15.00-16.00 Carl-Johan Vallgren, musiker och författare, håller föreläsning för skolungdomar om sitt författarskap. Skriv själv och bli publicerad: - Skriva och lämna in egna berättelser under rubriken ”Förförd av Europa”. Berättelser kommer att publiceras på Internet för den som vill. Grillska Huset bakar europeiskt: - Äta bakverk från andra länder i Europa. Grillska huset har gjort bakverk från Italien, Frankrike, Danmark, England… och Sverige. Rita egna teckningar: - Barn kan rita sina fantasiteckningar om Europa. Öppettider: Grillska Huset, Stortorget 3, Gamla Stan håller öppet från kl. 9.00-17.00.