Gadd öppnar festivalen

Carola, Thåströn, Ledin, Laleh, Andreas Johnsson och Håkan Hellström är huvudakter på stora scenen under festivalen Piteå Dansar och Ler i sommar. De tar hand om scenen fredag och lördag. Igår blev det klart vem som öppnar festivalen torsdag kväll. -Det blir Eric Gadd, berättar PDOL:s VD Jan Wimander. Eric Gadd har producerat en av vårens stora ”plågor” Meet me here och Piteå Dansar och Ler räknar sina vana trogen med storpublik i sommar. -Vi hade ju bland annat live-toppakter som The Ark, Winnerbäck, Robyn och Uggla ifjol. Det var härligt tryck framför scenen när de spelade och det har funnits viss oro att inte hitta liknande bra live-akter inom budgetramarna den här sommaren, men vi har fått härlig respons på våra val. Thåström, Hellström, Laleh, Carola, Ledin, Andreas Johnsson och inte minst ungdomarnas mest önskade favoriter, Takida, är alla mycket bra och intressanta live-akter för de som gillar musik. Gadd – en spets PDOL:s nya område med Stora Scenen på ny plats och danstält på Sundsgatan röner också stort intresse. -Vi är ju landets äldsta gatufestival, alla gatufestivalers moder, och nu gör vi en plastikoperation på gamla dagar för att få tillbaka den tidigare looken. I festivalens tidiga begynnelse var det just Sundsgatan som användes som festivalområde, berättar Wimander. Att Dansar och Ler ska göra skäl för ordet dansa i namnet är också en nygammal satsning. -Det blir spännande att se hur danstältet där Expanders, Carina Jarneek och de andra ska spela slår ut. I tältet kommer även Stefan Sundström, Staffan Hellstrand och Luleåbandet Olle Nyman att uppträda, berättar Wimander. Men öppnar festivalen under torsdagen gör alltså en nytänd artist med sting, Eric Gadd. Meet me there in the middle of the night… Fakta Piteå Dansar och Ler Plats: Centrala Piteå Datum: 26-30 juli 2006 Antal besökare år 2005: 35 000 besökare (Betalande besökare kvällstid) Förköp: www.ticnet.se Hemsida: www.pdol.se Informationstelefon: 0911-933 90 Presskontakt: Tomas Riklund 070-675 11 33 / tomas@riklund.se Arrangörsansvarig: Jan Wimander 070-588 08 03 / jan@pdol.se Klara artister hittills: Carola, Tomas Ledin, Thåström, Håkan Hellström, Andreas Johnson, Laleh, Soilwork, Takida, Petter, Looptroop, Swingfly, Tiger Lou, Hello Saferide, Staffan Hellstrand, Stefan Sundström, Expanders, Carina Jaarnek, Olle Nyman & Eric Gadd Pressbilder: http://www.pdol.se/press/olle_nyman.jpg http://www.pdol.se/press/eric_gadd.jpg Med vänliga hälsningar Jan Wimander Piteå Dansar och Ler AB Storgatan 48 941 32 Piteå Telefon: 0911-923 23 Fax: 0911-923 33 Mail: jan@pdol.se Hemsida: www.pdol.se

• Norrbotten