Rättvis handel varar längre än 90 minuter!

Europaomfattande rättvis handels-evenemang på lördag den 13:e maj. I Malmö kommer intresserade att samlas för att tillsammans verka för Rättvis Handel under festliga former på Drottningtorget kl 11-17. Barn under 14 år kan vinna fotbollar som MFF har signerat, så vill du ställa upp och trixa lite, kom! Utöver detta så blir det filmvisning, modevisning, bazaar, föreläsningar, rättvist kafé och band som uppträder. På torget kommer en bazaar att finnas, där ni kan handla livsmedel, kläder, mat och hantverk samt bidra till projekt som är relaterade till rättvis handel eller varför inte besöka Världsbutiken i Malmö på bazaaren. Under mottot “kidz@work - Rättvis handel skyddar barns rättigheter!” bjuder flera hundra världsbutiker runt om i Europa in barn och andra med barnasinnet kvar till ett särskilt fotbollsevenemang: den 11:e World Fair Trade Day. “Alla ser framemot Fotbolls-VM i Tyskland. På World Fair Trade Day kommer också världsbutiker att inrikta sig på fotboll”, säger Therese Skoglund, ordförande i Världsbutiken i Malmö. Bakgrunden till World Fair Trade Day är allvarig: Så sent som 1996 arbetade uppskattningsvis 17 000 barn under 12 år med att sy fotbollar i Pakistan, världens största fotbollsproducent. Tack vare människorättsaktivisters engagemang har barnarbetet till stor del upphört. “Även om förhållandena inom sportbollsindustrin delvis har förbättrats, finns det fortfarande områden där rättvis handel i allmänhet är mycket bättre”, förklarar Marco Klemmt, kampanjledare från NEWS, Nätverket för Europeiska Världsbutiker, och tilläger: “Det finns ganska många orättvisa regler i konventionell världshandel som gör att barn utnyttjas dag efter dag.” För att stödja ansträngningarna för rättvis handel kommer europeiska världsbutiker att be sina kunder visa rött kort för barnarbete. De röda korten är därför mer än lotter. De insamlade röda korten kommer att vara en del av en “Rött kort för barnarbete” – konstutställning i Potsdam, nära Berlin, Tyskland. Utställningen kommer att hållas i början av juni – just som det är avspark för VM i Tyskland. World Fair Trade Day är en del av NEWS och europeiska världsbutikers kampanj för att höja medvetenheten om problemet med skadligt barnarbete. För mer information om kampanjen, besök www.kidz-at-work.net Information om World Fair Trade Day finner ni på www.varldsbutikerna.org Kontakt: Therese Skoglund , ordförande Världsbutiken i Malmö, Tfn. 070-775 39 76, e-mail: info@varldsbutikenimalmo.org