Pressmeddelande -

Everdrone utses till en av Sveriges 33 mest lovande startups för andra året i rad

Everdrone, världsledande inom autonom drönarteknik, meddelar idag att företaget för andra året i rad tar plats på Ny Tekniks topplista över Sveriges 33 mest lovande startup-bolag. Denna prestigefyllda utmärkelse uppmärksammar tekniska startups baserade i Sverige, som har fokus på att utveckla egen teknologi och driva innovation.

"Det är fantastiskt roligt att få ett erkännande för vårt tekniska arbete som dessutom bidrar med samhällsnytta", säger Mats Sällström, vd för Everdrone. “Everdrone är inte bara teknik för teknikens skull, vårt syfte är att rädda liv. Att kombinera vår passion för drönare med viljan att rädda liv är det som gör Everdrone till en unikt och bolag med enorm potential.”

Everdrone använder patenterad teknik för att flyga drönare utrustade med hjärtstartare till platsen där ett misstänkt hjärtstopp just har inträffat. Operationen sker i samarbete med akutsjukvården och myndigheter. Företaget samarbetar SOS Alarm, och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet.

Över 300 företag var nominerade till 33- listan och utvärderades av Ny Tekniks redaktion. Listan uppmärksammar nystartade företag som tillhandahåller en produkt, tjänst eller affärsidé som är rotad i egen teknik och har internationell affärspotential.

För mer information om Sveriges 33 mest lovande startups, besök Ny Teknik.

Press Release in english: EVERDRONE NAMED ONE OF SWEDEN'S 33 MOST PROMISING STARTUPS FOR THE SECOND CONSECUTIVE YEAR